responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 27


پس از وفات مادرش آمنه ، ام ايمن كه آن حضرت را در سفر پرستارى مىكرد او را با خود به مكه آورد . رسول خدا تا پايان عمر جدش عبد المطلب تحت سرپرستى او زيست . به گفتهء واقدى هنگام وفات عبد المطلب ، رسول خدا هشت سال و هشت ماه و هشت روز از عمرش سپرى شده بود . [1] عبد المطلب هنگام وفات ، سرپرستى حضرت را به ابو طالب كه با عبد الله از يك مادر بودند سپرد .
پيامبر خدا دو بار در سفر بازرگانى رهسپار شام شد : بار اول در سنّ نه يا دوازده يا سيزده سالگى كه با عمويش ابو طالب با كاروان تجارت به شام رفت . در اين سفر بود كه راهبى بحيرا نام آن حضرت را از روى علائم و آثار شناخت و ابو طالب را به مراقبت و نگهدارى او سفارش كرد . بار دوم چهار سال و سه ماه و شش روز پس از فجار چهارم ( فجار سلسله جنگهايى بود كه به علَّت اعمال خلاف برخى از افراد مثلا قتل در ماه‌هاى حرام بين طوايف عرب اتفاق مىافتاد ) بود كه چون خديجه از صدق و امانت و مكارم اخلاق آن حضرت خبر يافته بود او را با غلام خود ميسره براى تجارت رهسپار شام نمود . در همين سفر بود كه چون ميسره از آن حضرت كراماتى مشاهده كرده و خديجه را از آن آگاه ساخته بود وى در ازدواج با آن حضرت ترغيب شد و بدين منظور كس به جانب او فرستاد . ازدواج رسول خدا با خديجه دو ماه و بيست و چهار يا بيست و پنج روز پس از سفر بازرگانى شام اتفاق افتاد .
ده سال بعد ، آن حضرت در تجديد بناى كعبه و نهادن حجر الاسود به جاى خود شركت فرمود و به اختلافى كه در اين باب بين طوايف عرب به وجود آمده بود ، و مىرفت تا به جنگ منتهى شود ، پايان داد . پنج سالى پس از بناى كعبه آن حضرت به پيامبرى مبعوث شد .
3 - 2 - 1 زنان پيامبر صلَّى الله عليه و آله ، مقصود از ذكر خصوصيات زنان آن حضرت اين است كه به خوبى روشن شود كه ازدواجهاى آن بزرگوار نمىتواند بر مبناى غرايز جنسى باشد ، بنا بر اين آن چه برخى از مغرضان گفته‌اند و أحيانا موجب گمراهى جمعى از ناآگاهان شده است به هيچ وجه شايسته تفوّه نيست . اينك زوجات آن حضرت :
1 . خديجه بنت خويلد . او به شرح بالا به زوجيت آن حضرت درآمد و 15 سال از پيامبر اسلام صلَّى الله عليه و آله بزرگتر بود ، خديجه بيست و پنج سال در همسرى آن حضرت باقى بود تا وفات يافت .



[1] . تاريخ پيامبر اسلام ، 61 به نقل از بحار الأنوار ، 15 / 151 .

27

نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 27
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست