responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 61


زيد بن ثابت ( 45 ه ) . بن ضحاك انصارى خزرجى ، ابو خارجة ، از بزرگان صحابه و كاتبان وحى بود . در مدينه به دنيا آمد و در مكه رشد كرد . در شش سالگى پدرش از دنيا رفت . او در آموختن علم و فقه كوشيد به طورى كه در مدينه در قضاء ، فتوا و قرائت سرآمد اقران خود گرديد . زيد بن ثابت يكى از كسانى بود كه در زمان پيامبر صلَّى الله عليه و آله قرآن را جمع و به آن حضرت عرضه داشت . او در تهيه مصاحف براى بلاد اسلامى در زمان عثمان و بنا به قول اهل سنّت در زمان ابو بكر همكارى داشت . ( الاعلام ، 1 / 57 ؛ غاية النهايه ، 1 / 296 ؛ صفة الصفوة ، 1 / 294 ) 2 - 2 دورهء دوم : عصر تابعين ( عصر تابعان گر چه از اواخر قرن اول به حساب مىآيد ، ولى ، چنان كه قبلا اشاره شد ( 1 - 2 ) ، زمان صغار صحابه در عصر تابعان ادغام شده است لذا آغاز اين عصر را سال چهل و يكم و پايان آن را عصر ظهور پيشوايان مذاهب فقهى ، يعنى همان اوائل قرن دوم بايد دانست . ) 2 - 2 در آغاز بحث در بارهء عصر تابعين بايد به چند امر به عنوان مقدمه اشاره كرد :
نخست آن كه كلمه تابعين در مقابل كلمه صحابه است ، مقصود از صحابه كه جمع صاحب است كسانى هستند كه با گرويدن به دين اسلام به طور مستقيم از خود پيامبر صلَّى الله عليه و آله كم يا زياد مسائلى را آموخته‌اند . اما تابعان كسانى هستند كه مستقيما از پيامبر اسلام صلَّى الله عليه و آله چيزى نياموخته‌اند بلكه علوم خود را از راه صحابه از آن حضرت صلَّى الله عليه و آله دريافت داشته‌اند . اين نام براى آنان از آيهء شريفهء * ( « وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَالأَنْصارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ » ) * [1] گرفته شده است .
دوم ، گر چه آغاز دوران تابعان را از اوائل قرن دوم كه زمان انقراض عهد صحابه است بايد محسوب داشت ، اما نظر به اين كه بسيارى از صحابه پس از دوران خلفاء راشدين به نقاط مختلف جهان اسلام براى تعليم قرائت و ساير معارف اسلام روى آوردند و بتدريج معلمان و متعلمان همه در يك جرگه يعنى جرگهء فقها در آمدند لذا سال 41 به بعد گر چه از سويى جزء دورهء صحابه است ، چرا كه در اين زمان صغار صحابه مىزيسته‌اند ، از سوى ديگر جزء دورهء تابعان است ، زيرا در اين زمان كبار تابعان زندگى مىكرده‌اند ، ليكن مناسب است كه اين دوره هم مانند دورهء قبل از كبار تابعان



[1] . توبه ، 100 .

61

نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 61
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست