responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ الطبرى ( فارسي ) نویسنده : محمد بن جرير الطبري    جلد : 1  صفحه : 5631


* ( كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ 61 : 4 ) * [1] يعنى : خدا كسانى را كه در راه وى به صف كار زار مىكنند كه گويى بنايى استوارند دوست دارد .
و چون زهير كه در قصر بود خبر يافت كه ابو السرايا ، عبدوس را كشته ، با كسانى كه همراه وى بودند سوى نهر الملك رفت ، پس از آن ابو السرايا روان شد و با ياران خويش در قصر ابن هبيره جاى گرفت و پيشتازان وى به كوثى و نهر الملك مىرفتند ، آنگاه ابو السرايا سپاههايى سوى بصره و واسط فرستاد كه وارد آنجا شدند .
عبد الله بن سعيد حرشى از جانب حسن بن سهل ولايتدار واسط و اطراف بود ، سپاه ابو السرايا به نزديك واسط با وى نبرد كرد كه هزيمتش كردند گروهى از يارانش كشته شدند و گروهى اسير شدند ، و او سوى بغداد رفت .
و چون حسن بن سهل ديد كه ابو السرايا و يارانش به هر سپاهى مىرسند آن را هزيمت مىكنند و به هر شهرى رو مىكنند وارد آن مىشوند و ميان سردارانى كه با وى بودند كسى را نيافت كه در خور پيكار ابو السرايا باشد ناچار به هرثمه روى آورد .
و چنان بود كه وقتى حسن بن سهل به ولايتدارى از جانب مامون به عراق به نزد هرثمه رسيد ، هرثمه همهء كارهايى را كه به دست داشت به حسن تسليم كرد و خشمگين از او رو سوى خراسان كرد و برفت تا به حلوان رسيد . حسن ، سندى و صالح مصلى دار را سوى او فرستاد و تقاضا داشت كه براى پيكار ابو السرايا سوى بغداد باز گردد ، اما امتناع كرد و نپذيرفت ، فرستاده با خبر امتناع هرثمه بنزد حسن بازگشت كه سندى را با نامه هاى ماهرانه سوى وى باز فرستاد كه پذيرفت و سوى بغداد باز - گشت و در ماه شعبان آنجا رسيد و براى رفتن سوى كوفه آماده شد حسن بن سهل به على بن ابو سعيد دستور داد كه به طرف مداين و واسط و بصره رود و براى اين كار آماده شدند . ابو السرايا كه در قصر ابن هبيره بود خبر يافت و كسان سوى مداين فرستاد ، ياران وى در ماه رمضان وارد آنجا شدند و او به خويشتن



[1] سوره صف ( 61 ) آيه 4

5631

نام کتاب : تاريخ الطبرى ( فارسي ) نویسنده : محمد بن جرير الطبري    جلد : 1  صفحه : 5631
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست