responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 60


ابوبكر داهرى از ثور بن يزيد از خالد بن مهاجر نقل مىكند كه عمر درباره زنان مىگويد : دختر ده ساله بيننده را به وجد مىآورد و دختر بيست ساله لذت زيادى براى در آغوش كشيدن دارد و دختر سى ساله چاق و لطيف است دختر چهل ساله داراى دختر و پسر خواهد بود و دختر پنجاه ساله پيرزنى است در ميان بازماندگان . ( كنايه از اينكه كهنه و فرسوده شده است ) < فهرس الموضوعات > * * * همسران عمر < / فهرس الموضوعات > * * * همسران عمر < فهرس الموضوعات > عمر بيش از ده زن و كنيز و بيش از ده فرزند داشت < / فهرس الموضوعات > عمر بيش از ده زن و كنيز و بيش از ده فرزند داشت - البداية والنهاية ج 7 ص 156 واقدى وابن كلبى و ديگران مىگويند : عمر در زمان جاهليت با زينب دختر مظعون خواهر عثمان بن مظعون ازدواج كرده و از او سه فرزند آورده عبدالله و عبدالرحمن و حفصة . و همچنين با مليكه دختر جرول ازدواج كرد و از او عبيدالله را آورد كه او را در صلح حديبيه طلاق داد و بدست ابو الجهم بن حذيفه سپرد .
مدائنى و واقدى مىگويد : نام آن زن ام كلثوم بنت جرول بوده كه عبيدالله و زيد اصغر را آورده است .
مدائنى مىگويد : همچنين با قريبة دختر ابو امية مخزومى ازدواج كرد و در زمان صلح نيز او را طلاق داد كه پس از عمر با عبدالرحمن بن ابوبكر ازدواج نمود .
مىگويند با ام حكيم دختر حارث بن هشام ازدواج نمود پس از آنكه شوهر او در شام كشته شد ، و براى او فاطمه را آورد ، سپس او را طلاق داد ، مدائنى مىگويد : گفته شده كه طلاق نداده است .
مىگويند : با جميله دختر عاصم بن ثابت بن ابى الاقلح از قبيله اوس ازدواج كرده و همچنين با عاتكة دختر زيد بن عمرو بن نفيل كه قبلا زن عبدالله بن ابي مليكة بوده و پس از كشته شدن عمر با زبير بن عوام ازدواج نمود . مىگويند كه او مادر عياض است . الله اعلم مدائنى مىگويد : از ام كلثوم دختر ابوبكر خواستگارى نمود در حاليكه او دختر كوچكى بود ، عائشه را به خواستگارى او فرستاد ، او هم در جواب گفت من به عمر احتياجى ندارم . عائشه گفت : آيا از امير المؤمنين روى مىگردانى ؟ گفت : بله او آدم خشنى است . عائشه نيز عمرو بن عاص را نزد عمر فرستاد تا او را از اين ازدواج منصرف نمايد . عمرو بن عاص هم به او پيشنهاد كرد كه دختر علي بن ابي طالب ( عليه السلام ) و فاطمه ( عليها السلام ) دختر رسول الله صلى الله عليه

60

نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 60
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست