و از على ( عليه السلام ) وابن مسعود و عقبة بن عامر و ابو هريرة و ابن عمر و سمرة بن جندب و عبدالله بن عمر و معاذ بن عفراء صنابجى روايت شده كه از پيامبر صلى الله عليه ( وآله ) وسلم چنين چيزى نشنيديم . . . ابو عيسى مىگويد حديث ابن عباس صحيح و معتبر است و اكثر فقهاء از اصحاب پيامبر صلى الله عليه ( وآله ) وسلم هم قائل به كراهت نافله بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب و نافله بعد از نماز عصر تا غروب آفتاب مىباشند . اما خواندن نماز قضا بعد از صبح و عصر اشكال ندارد . على بن مدينى مىگويد از يحيى بن سعيد از شعبه نقل مىكند كه قتاده از ابو العالية فقط سه مطلب را شنيده است يكى حديث عمر كه پيامبر صلى الله عليه ( وآله ) وسلم از نماز نافله بعد از عصر تا غروب آفتاب و از نافله بعد از صبح تا طلوع آفتاب نهى فرموده است . و دومى حديث ابن عباس ( لا ينبغي لاحد . . . ) و سومى حديث على ( عليه السلام ) كه قاضى بر سه قسم است . - سنن دارمى ج 1 ص 334 احمد بن عيسى . . . از كريب غلام ابن عباس روايت مىكند : ابن عباس و عبدالرحمان بن ازهر و مسور بن مخرمة مرا نزد عائشه فرستادند تا از او درباره نافله بعد از عصر سؤال كنم و گفتند ما شنيدهايم كه تو بعد از عصر دو ركعت نافله مىخوانى در حاليكه به ما گفتهاند پيامبر صلى الله عليه ( وآله ) وسلم از آن نهى مىفرمود و عمر هم هر كه آن نماز را مىخواند مىزد . پيش عائشه رفتم و قضيه را گفتم ، عائشه گفت از ام سلمه بپرسيد ، مرا نزد ام سلمه فرستادند . ام سلمه گفت منهم شنيدهام كه حضرت پيامبر صلى الله عليه ( وآله ) وسلم از آن نهى فرمود . اما روزى حضرت ، نماز عصر را بيرون خواند و به خانه من آمد و دو ركعت نافله خواند ، خادم را نزد ايشان فرستادم كه شما از اين نافله نهى كردهايد ، پس چرا خودتان خوانديد ؟ فرمود : عدهاى از قبيله عبد القيس آمده بودند و مرا گرفتار كردند نتوانستم بعد از ظهر نافله بخوانم ، آنرا بعد از عصر بجا آوردم . از ابو محمد درباره اين حديث سؤال كردند ، گفت نظر من همان حديث عمر است كه پيامبر صلى الله عليه ( وآله ) وسلم از نافله بعد از عصر تا غروب آفتاب و از نافله بعد از صبح تا طلوع آفتاب نهى فرموده است . - سنن بيهقى ج 2 ص 475