responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 1232


467 - ابن كلبى عمير بن سعد عامل عمر بود و پدرش در جنگ قادسيه كشته شد . ابن سعد ( پدر عمير ) همان كسى استكه كوفىها روايت كرده‌اند يكى از كسانى بود كه در عهد رسول خدا صلى الله عليه ( و آله ) وسلم قرآن را جمع كرد .
- تاريخ طبرى ج 2 ص 408 . . . در همان سال در ماه رمضان جرير بن عبد الله بجلى نزد رسول خدا صلى الله عليه ( وآله ) وسلم آمد و مسلمان شد . حضرت او را به قلعه ذى الخلصه فرستاد و آنجا را منهدم كرد . در همان سال حضرت وبر بن يحنس را به يمن فرستاد تا ايرانيهاى آنجا را دعوت به اسلام كند . او هم نزد دختران نعمان بزرج رفت و آنها را مسلمان كرد . فيروز ديلمى و مركبود و پسرش عطاء و وهب بن منبه را نيز مسلمان نمود . اولين كسانى كه در صنعاء اقدام به جمع قرآن كردند . عطاء بن مركبود و وهب بن منبه بودند . در همان سال نيز باذان مسلمان شد و خبر مسلمان شدن خود را براى پيامبر صلى الله عليه ( و آله ) وسلم فرستاد .
. . . عقبة بن عامر بن عبس جهنى از صحابه بود ، و در فتح مصر نيز حضور داشته است . . . عقبه در مصر در سال 58 فوت كرد و در مقطم دفن گرديد . با رنگ سياه خضاب مىكرد . او قارى قرآن و عالم به واجبات و فقه و بسيار فصيح اللسان و شاعر بوده همچنين از سابقين در اسلام و هجرت و از نويسندگان بوده است . او يكى از كسانى بود كه قرآن را جمع كرد كه الآن هم قرآن او به خط خودش موجود است و من آنرا نزد على بن حسن قديد ديدم كه تأليف آن با مصحف عثمان فرق داشت . در آخر آن آمده است : عقبه بن عامر آنرا به خط خودش نوشته است . خط او بسيار خوب و زيبا بود . هميشه از اساتيد و بزرگان خودمان شنيده‌ام كه شكى نيست كه اين قرآن عقبه بن عامر است . عقبه روايات بسيارى از رسول خدا ( صلى الله عليه وآله ) داشته است .
- الانساب ج 3 ص 155 زعورا اسم پدربزرگ قيس بن سكن بن قيس بوده است . قيس بن سكن عموى انس بن مالك همان كسى استكه قرآن را در عهد پيامبر صلى الله عليه ( وآله ) وسلم جمع نمود .
- الجرح والتعديل ج 7 ص 98

1232

نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 1232
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست