responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 1192


. . . ابو حنيفة از قنوت در نماز صبح نهى مىكرد و مىگفت كه رسول خدا صلى الله عليه ( وآله ) وسلم هرگز قنوت نخواند مگر يك ماه كه آنهم مشغول جنگ با يكى از قبائل مشركين بود و در قنوت آنها را نفرين مىكرد . همچنين ابو بكر و ابن مسعود و عمر بن خطاب و ابن عباس هرگز قنوت نمىخواندند عبد الله بن عمر قنوت نمىخواند و مىگفت : مردم عراق امام شما نه قارى هست و نه راكع يعنى قنوت نمىخواند . و على ( عليه السلام ) در جنگ با معاويه قنوت مىخواند و آنها را نفرين مىكرد ، مردم عراق هم از او ياد گرفتند . معاوميه هم در قنوت على ( عليه السلام ) را نفرين مىكرد . مرد شام از او آموختند . اما ابن ابى ليلى قنوت را در ركعت آخر نماز صبح بعد از قراء‌ت و قبل از ركوع جايز مىدانست و اين مطلب را از عمر بن خطاب روايت مىكند كه او در قنوت اين دو سوره را مىخواند : اللهم انا نستعينك و نستغفرك . . . و اللهم اياك نعبد و لك نصلى . . . و از ابن عباس روايت مىكند عمر اين دو سوره را مىخواند و نيز از على ( عليه السلام ) روايت مىكند كه آن حضرت هم قنوت مىخواند . ( با تمام اين تلاشها و فتواها سعى كردند كه آن عبارات ساختگى عمر را جاى سوره قرآن جا بزنند . اما هرگز موفق نشدند و عظمت و اعجاز ذاتى قرآن اين دو سوره را از خود راند بگونه‌اى كه هرگز در قرآن هيج مسلمانى اثرى از آن دو سوره ديده نشد . مدونة الكبرى ج 1 ص 103 نيز اين دو سوره عمر را روايت كرده و گفته است كه مستحب است در قنوت خوانده شود .
- المجموع ج 3 ص 492 مستحب است در قنوت اين دعا خوانده شود : اللهم اهدنى فيمن هديت و عافنى فيمن عافيت و تولنى فيمن توليت و بارك لى فيما اعطيت و قنى شر ما قضيت انك تقضى و لا يقضى عليك عليك انه لا يذل من واليت تباركت و تعاليت . اين دعا از ( امام ) حسن بن على ( عليهما السلام ) روايت شده كه فرمود : اين دعا را رسول خدا صلى الله عليه ( وآله ) وسلم به من آموخت كه در نماز وتر بخوانم . البته اگر دو سوره عمر را هم در قنوت بخوانند خوب است اللهم انا نستعينك . . .
- فتح العزيز ج 4 ص 250 . . . ائمه سنى من جمله صاحب تلخيص مستحب مىدانند كه به قنوت دو سوره عمر هم اصافه شود اللهم انا نستعينك . . .

1192

نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 1192
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست