responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احوال وآثار محمد بن جرير طبرى ( فارسي ) نویسنده : علي أكبر شهابي    جلد : 1  صفحه : 55


< فهرس الموضوعات > اهتمام دانشمندان اروپا بطبع و نشر تاريخ طبرى و استفادهء از آن < / فهرس الموضوعات > اهتمام دانشمندان اروپا بطبع و نشر تاريخ طبرى و استفادهء از آن شهرت و رواج كتاب تاريخ طبرى تنها در ميان مسلمانان و استفاده از آن منحصر به آنان نبوده است بلكه از زمانى كه غربيان بعلوم و فرهنگ و آثار درخشان اسلامى و شرقى آشنا شدند و در صدد كسب و اقتباس برآمدند كتاب مذكور نيز مورد استفادهء آنان قرار گرفت و براى بحث و تحقيق از تاريخ عالم و تاريخ اسلام بدان كتاب مراجعه كردند . گروهى از مستشرقين كتاب تاريخ طبرى را بزبانهاى اروپائى ترجمه و تلخيص كردند تا دانشمندان و محققان كشورهاى آنان بيشتر از آن استفاده كنند . مستشرق معروف دخويه M . D . Goeje با جمعى از محققان و علماى هلاند در سال 1879 ميلادى بطبع و نشر اين اثر بزرگ پرداختند و در سال 1901 ميلادى چاپ آن در ده مجلد بپايان رسيد .
جلد دهم مشتمل بر مدخل و حواشى و نسخه بدلها و تصحيحات و تعليقات مىباشد . در همين تاريخ مستشرق دانشمند ديگر نولدكه M . Noldeke از كتاب مذكور قسمت مربوط بتاريخ ايران قبل از اسلام يعنى سلسلهء ساسانيان را استخراج كرد و ترجمه نمود . ترجمهء مذكور خود كتابى سودمند مىباشد . [1] < فهرس الموضوعات > ترجمهء فارسى تاريخ طبرى بوسيلهء ابو على بلعمى < / فهرس الموضوعات > ترجمهء فارسى تاريخ طبرى بوسيلهء ابو على بلعمى كتاب تاريخ طبرى را ابو على محمد بن محمد بلعمى وزير منصور بن نوح سامانى در سال 352 كه هنوز نيم قرن از وفات طبرى نگذشته بوده است به فارسى ترجمه و تلخيص كرده است [2] « اين كتاب چنانكه در مقدمهء آن اشاره شده است به فارسى هر چه نيكوتر ترجمه شده است و تمام تاريخ محمد جرير را شامل بوده است مگر آنكه نام روات و اسناد



[1] كتاب : متفكران اسلام تأليف بارونكارراى فرانسوى De l ، islam , - Par : Barron Carrade Vaau Les Penseurs

[2] نويسندهء اين رساله دربارهء « خاندان بلعميان » رسالهء جداگانه نوشته و در آن راجع بمزايا و اختصاصات ترجمهء تاريخ طبرى كه بوسيلهء وزير دانشمند ابو على بلعمى به فارسى ترجمه شده بتفصيل بحث كرده است .

[ 1 ] كتاب : متفكران اسلام تأليف بارونكارراى فرانسوى De l ، islam , - Par : Barron Carrade Vaau Les Penseurs [ 2 ] نويسندهء اين رساله دربارهء « خاندان بلعميان » رسالهء جداگانه نوشته و در آن راجع بمزايا و اختصاصات ترجمهء تاريخ طبرى كه بوسيلهء وزير دانشمند ابو على بلعمى به فارسى ترجمه شده بتفصيل بحث كرده است .

55

نام کتاب : احوال وآثار محمد بن جرير طبرى ( فارسي ) نویسنده : علي أكبر شهابي    جلد : 1  صفحه : 55
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست