responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 423


< فهرس الموضوعات > انفاقات - عبادت مالى فرادى يا جماعت < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > مالى كه انفاق مىشود از كجا تحصيل شده ؟
< / فهرس الموضوعات > انفاقات - عبادت مالى فرادى يا جماعت در قرآن كريم صلوة و زكات يعنى عبادت بدنى و مالى معمولًا توأم ذكر شده ، زيرا عبوديت اگر از روى محض ايمان باشد ايندو توأماند .
بعضى به حكم حسِ ميل به خود زحمت دادن مقرون به طمع ، عبادت بدنى مىكنند نه مالى و بعضى به حكم ميل به خرّاجى انفاقات مىكنند نه عبادت بدنى . هر دو لازم است .
با اينكه عبادات بدنى صرفاً جنبهء عبادت دارد و در عبادات انفراد و خلوت اقرب به خلوص است معذلك دستور جماعت در اسلام داده شده ، چون تعبدى است . اگر دستور جماعت نرسيده بود ما راهى براى جواز و مشروعيت آن نداشتيم . اما عبادت مالى گذشته از آيهء « تَعاوَنوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوى » دليلى بر جواز انجام آن به جماعت لازم نداريم ، بلكه دلايل و مقدمات كافى داريم كه مقصود و هدف اسلام در اين امر جز با جماعت يعنى تشكيل صندوق و تقسيم كار و منع از سؤال و منع از پول دادن مستقيم به دست سائل صورت نمىگيرد . هيچ كس نمىتواند شخصاً از احوال همهء محتاجان و كارهاى مورد احتياج و لزوم و ضرورتهاى نو و حاجتهاى فردى فورى مطلع شود و نه محتاج واقعى مىتواند صاحب خير را بشناسد . صاحبان خير و هم محتاجان هر دو بايد وسيله را بشناسند . اين وسيله گذشته از رسيدگى به حال يتيمان و بيوه زنان و بيماران واقعى و خاك نشينان ، به كارهاى فرهنگى و بهداشتى و اجتماعى رسيدگى مىكند مالى كه انفاق مىشود از كجا تحصيل شده ؟
در انفاقات همان طورى كه ملاحظهء مبدأ روحى آن مىشود كه از چه فكرى و عقيده اى پيدا شده ، آيا به خاطر ريا و تظاهر بوده يا ابتغاء لوجه الله ، بايد ملاحظهء مبدأ مادى خود مال هم بشود كه از كجا به دست آمده . بخششهاى عثمانى و صلهء رحمهاى عثمانى ضررش بيش از سودش است ، آنجا جاى بخل و مضايقه است .

423

نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 423
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست