responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 418


و نيرويش كاهش مىيابد اما آن انگل روزبه روز چاقتر و گنده تر مىشود و توالد و تزايد زايدالوصفى مثل كرم كدو پيدا مىكند و بدن را از بين مىبرد .
اينكه در آيهء سورهء آل عمران ، اوايل سوره مىفرمايد : « إنَّ الَّذينَ كَفَروا لَنْ تُغْنِىَ عَنْهُمْ أمْوالُهُمْ وَلا أوْلادُهُمْ . . . مَثَلُ ما يُنْفِقونَ فى هذِه الْحَيوةِ الدُّنْيا كَمَثلِ ريحٍ فيها صِرٌّ أصابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَموا أنْفُسَهُمْ فَأهْلَكَتْه وَما ظَلَمَهُمُ الله وَلكِنْ أنْفُسَهُمْ يَظْلِمونَ » در اين آيات ، انفاقات كافرمآبانه را ذكر كرده كه اثرش معكوس است ، بدبخت كننده است ، دشمن پرور است ، بلاساز است ، مثل آبى است كه به جاى آنكه در زراعت مورد استفاده قرار بگيرد به باتلاق مىريزد و منشأ پشهء مالاريا و ميكروبهاى خطرناك مىگردد . فرق بين منطق و احساسات اين است كه در منطق توجه به اثر و نتيجه هست ، تدبير است ولى در احساسات هيجان بىمنطق و تسكين حالت نفسانى خود است و ليس الَّا .
موقوفاتى ما داريم كه همانها سبب بزرگ بدبختى ما شده . در مشهد موقوفاتى در آستانه هست كه حتى براى فوت كردن چراغها موقوفه قرار داده شده . شك ندارد كه روى حسن نيت اين وقف صورت گرفته ولى روى حسن تعقل و توجه به اثر و نتيجه نبوده كه اثر اين كار اين است كه نسلهايى را مايه بدبختى اجتماع قرار دهد ، زيرا مايه اصلى فساد و بدبختى بيكارى و پولدارى است .
در مشاهد مشرّف هنوز هم مردم مبالغ زيادى شمع نذر مىكنند .
فكر نمىكنند كه يك روزى اين كار خوب بود كه چراغ نبود ، حالا كه برق هست چه احتياجى به شمع است ؟ هم پول خود را هدر مىدهند ، هم آنكه يك پست مهم در اين مشاهد به وجود آمده كه سرقفلى و درآمد و امتياز دارد و آن پست شمع دزدى است .
ميليونها تومان در محرم و صفر و رمضان و فاطميه در راه خدا مصرف مىشود ولى چون از روى توجه به اثر و نتيجه نيست ، حكمت و منطق در آن دخالت داده نشده ، اثر خوبش كم است و اثر سوئش زياد است . الآن سدهاى بزرگ ترقى ، افرادى هستند كه مصنوع اوقاف و

418

نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 418
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست