نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري جلد : 1 صفحه : 235
مقايسه غزالى و كانت ، امتياز غزالى و نقص كار او : ص 8 : غزالى و كانت و اينكه اين هر دو ، فلسفه را كافى ندانستند ولى غزالى به سلوك قلبى روآورد بر خلاف كانت ، مقايسه آنها با يكديگر كه هر دو فلسفه نظرى را نارسا مىدانند و كانت متوقف مىشود و غزالى به عرفان و سلوك متوسل مىشود و نقص كار غزالى در اين است كه نتوانست ارتباط اساسى ميان فكر فلسفى و اشراق را دريابد ( همان كارى كه صدرا كرد ) . ( پانصد سال اخير ) . ص 10 : « در ظرف مدت پانصد سال اخير ، فكر دينى در اسلام عملًا حالت ركود داشته است . » . هدف قرآن . هدف اساسى قرآن عاليترين آگاهى است : ص 12 : « هدف اساسى قرآن بيداركردن عاليترين آگاهى آدمى است تا روابط چندجانبه خود را با خدا و با جهان فهم كند . . . گوته هنگامى كه نظرى كلى به اسلام همچون يك نيروى تربيتى مىانداخت به اكرمان چنين گفت : اين تعليم هرگز دچار شكست نمىشود ، ما با همه دستگاههاى خويش دور تر از آن نمىتوانيم برويم ، و اگر كلىتر گفته شود هيچ كس نمىتواند دور تر از آن برود . » . ص 14 : قرآن و جهان . ص 15 : قرآن و انسان . ص 17 : رابطه مدد خدا با انسان ( * ( إنَّ الله لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ ) * . . . ) . روش تجربى قرآن : ص 18 : روش تجربى قرآن در مسأله توحيد . اقبال در خطابه اول درباره معرفت و تجربه دينى [ بحث مىكند ] ، در خطابه دوم درباره محك فلسفى تجربه دينى ، در خطابه سوم تصور خدا و معنى نيايش ، خطابه چهارم درباره من بشرى ، آزادى و جاودانى آن ، در خطابه پنجم روح فرهنگ و تمدن اسلامى ، خطابه ششم اصل
235
نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري جلد : 1 صفحه : 235