responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 162


< فهرس الموضوعات > احياء فكر دينى - مسألهء هر صد سال يك مصلح < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > احياء فكر دينى < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > احياء فكر دينى اسلامى < / فهرس الموضوعات > احياء فكر دينى - مسألهء هر صد سال يك مصلح رجوع شود به جلد اول ( تاريخ براون ) ، ص 345 ، بنى العباس اين فكر را مورد استفاده قرار دادند احياء فكر دينى رجوع شود به ورقه هاى « اصلاح و تجدد فكر دينى » احياء فكر دينى اسلامى 1 . آيا فكر اسلامى احتياج دارد به احياء و تجديد ؟ جواب اين است كه تعليمات قرآن زنده است و نمىميرد و قابل نسخ شدن نيست ، معناى « انّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَانّا لَه لَحافِظونَ » همين است . همان حيات و زندگى دائم و خالد تعليمات قرآن كه خداوند قرار داده وسيلهء حفظ اين دين است بر خلاف نظريات علمى مثل نظريهء بطلميوسى در هيئت و نظريهء انباذقلس در عناصر چهارگانه كه براى هميشه مردند . مقصود از احياء ، احياء خود دين نيست بلكه احياء فكر دينى است يعنى احياء طرز تفكر ما دربارهء دين و به عبارت ديگر شستشوى مغزها و ذهنهاى ما كه دين به منزلهء آبى صاف است كه در حوضى كثيف پر از لجن ريخته شده باشد كه آن كثافتها و لجنها آب را در آن حوض كثيف مىكند و بلكه بر كثافت آن مىافزايد و حتى آنچه دربارهء مهدى موعود سلام الله عليه و عجل الله تعالى فرجه آمده كه دين را تجديد مىكند اين است كه طرز تفكر مردم را دربارهء دين عوض مىكند و اضافات و زيادات و نقصانات را از بين مىبرد و اصل دين را ظاهر مىسازد .
2 . خود اين فكر كه دين احتياج به احياء و تجديد دارد در مآثر اسلامى زياد است . اولًا در آثار اهل بيت هست كه مىفرمايند : « احيوا امرنا . . . » . در كلمات اميرالمؤمنين سلام الله عليه است ( نهج البلاغه ) ، ج 2 ،

162

نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 162
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست