نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري جلد : 1 صفحه : 336
نظريه فرويد ، هم از جنبه آزادى و اختيار و هم از جنبه اينكه محرك انسان در كارهاى بزرگ مخصوصاً عامل جنسى است ، يعنى غرايز عالى انسان مورد انكار واقع شد . و نظريه ماركس نيز از جهت انكار غرايز عالى انسانيت و از نظر اينكه محرك تاريخ بنياد اقتصادى جامعه و تكامل ابزار توليد شناخته شد اصالت انسان يا اومانيسم - سقوط انسان در غرب 1 . آيا لازمه اصالت انسان و احترام به انسان صلح كلى است ؟ ورقه هاى « مكتب انسانيت » . 2 . آيا ممكن است به خدا و دين پشت كرد و به انسانيت به عنوان امرى اصيل رو آورد آنچنانكه اگوست كنت در قرن نوزدهم و سارتر در قرن ما كرده است يا نه ؟ به عبارت ديگر آيا ممكن است منهاى خدا به شرافت و صفا و حيثيت ذاتى بشر و به خدمت و خير ايمان آورد ؟ . 3 . علل سقوط انسانيت در عصر جديد : . الف . اكتشاف عدم مركزيت زمين . پس انسان غايت و مقصد كاينات نيست . ب . اثبات ميمون زادگى انسان و نه فرشته نژادى . پس انسان عيسى بافته و مريم رشته نيست و از جاى ديگر نيامده است . ج . آلودگى و لكه دارشدن تاريخش و خراب شدن پرونده اش و پوچ بودن ادعاهاى قدس مآبى اخلاقى و احسان و خدمت و دانش دوستى و حق پرستى و اينكه همه از شكم يا پايينتر از شكم آب مىخورد ( ماترياليسم تاريخى ) . د . نفى اصالت و استقلال و آزادى با رجوع به جبرگرايى مادى و تاريخى كه با قضا و قدر الهى از زمين تا آسمان متفاوت است . ه . نفى روح و اينكه تاروپود انسان نيز مانند هر موجود ديگر اجزاء و ذرات مادى است و بس ، كه آخرين ضربه را بر پيكر ادعاى نيمه خدايى انسان وارد آورد ( ماترياليسم فلسفى ) .
336
نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري جلد : 1 صفحه : 336