responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 248


ايجاب مىكند كه مسلمان هيچ گونه تعهدى را عملًا نپذيرد و مسؤوليت را از خود سلب كند . اسلام گذشته از اينكه صريحاً اختيار و آزادى بشر و مسؤوليت او را در برابر سعادت و شقاوت خودش مىپذيرد و او را موجودى متعهد معرفى مىكند و گذشته از منزه دانستن اسلام خداوند را از شركت در مسؤوليت و اينكه نفوذ مشيت واراده خداوندى و عموميت قضا و قدر او به شكلى نيست كه از بشر سلب مسؤوليت كند و يا خداوند را شريك در مسؤوليت قرار دهد ، مسأله اى دارد به نام « امر به معروف » كه يكى از اركان اسلامى است ، جزء لاينفك تعليمات اسلامى است ، يكى از ابواب فقه اسلام است و در فقه همواره مانند نماز و روزه و حج و جهاد و مانند بيع و اجاره و وكالت و نكاح و طلاق و مانند ارث و قضا و شهادات و حدود و قصاص مطرح است ( گو اينكه متأسفانه چند صد سال است كه از رساله هاى عمليه خارج شده است و فقط در متن فقه فنى و علمى باقى مانده است و اين خيلى عجيب است ) . طبق اين مسأله و اين اصل نه تنها هر فردى از نظر شخص خودش و نفس خودش متعهد است ، مسؤول است از نظر خانواده اش ، از نظر اجتماعش و در برابر خانواده و اجتماعش متعهد و مسؤول است .
قدرت ، تجمع و تشكل و تهيه وسايل و اسباب و لوازم و نفوذ در سطح عالى اجتماعى :
يادداشت امر به معروف ، يك مسؤوليت ، شرايط اجرايى اين تعهد و مسؤوليت ، هم عملًا سنگينتر است و هم علماً [1] يعنى انسان از نظر فردى هنگامى مىتواند مسؤوليتهاى خود را انجام دهد و به تعهدات خود عمل نمايد كه از طرفى آنها را بشناسد و بداند و به



[1] . به عبارت ديگر اين تعهد و مسؤوليت صلاحيت مىخواهد و اين صلاحيت دو وظيفه مهم را ايجاب مىكند : يكى آگاهى و خبرت و بصيرت اجتماعى در كارها كه از آن كسان نباشيم كه « ما يفسده اكثر ممّايصلحه » و به عبارت ديگر رشد اسلامى كه در ورقه هاى « رشد اسلامى » در آن زمينه بحث كرده‌ايم ، ديگر تعاون و همكارى و تحصيل قدرت . اولى علم و بينش است و دومى قدرت . از نظر علمى ، روانشناسى و جامعه شناسى لازم است و از نظر قدرت ، تجمع و تشكل و تهيه وسايل و اسباب و لوازم و نفوذ در سطح عالى اجتماع .

248

نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 248
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست