responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي    جلد : 1  صفحه : 517


بن الحسين و محمّد و جعفر و موسى و على و محمّد و على و حسن و مهدى را در دريايى كم عمق از نور يا سرابى از نور ديد كه در حال نمازند و او ( مهدى ) در ميان آنها مانند ستاره‌اى درخشان بود ، خداوند فرمود : اى محمّد اينها حجّت‌هاى منند ( 1 ) . . .
سپس مرحوم كاشف الغطاء مىفرمايد : از طريق اهل سنّت در اين باره بيش از شصت حديث روايت شده ، كه همه ائمّه اثنى عشر را به طور اجمال ، و در بعضى با ذكر نام بيان كرده‌اند . ( 2 ) نويسنده گويد : كتابهاى اهل سنّت مملوّ از اين گونه اخبار است ، به عنوان نمونه در كتاب اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ( 3 ) روايات بسيارى در اين زمينه از كتب اهل سنت آورده كه فوق استفاضه ، و شايد در حدّ تواتر باشد .
در آن كتاب از ينابيع المودّة و از كتاب مناقب نقل مىكند كه شخصى يهودى به نام جندل بن جناده نزد پيامبر ( صلى الله عليه وآله و سلم ) آمد و گفت : اى محمّد به من خبر بده از چه و چه ، تا اينكه بعد از جوابهاى پيامبر مسلمان شد و گفت : اى رسول خدا به من خبر بده از جانشينان خويش تا آنكه از آنها پيروى كنم ، و سپس گفت : نام آنان را بفرما ، حضرت نام بردند تا به امام زين العابدين ( عليه السلام ) رسيدند و فرمودند : در زمان او از دنيا مىروى ، سپس جندل جديدالاسلام نام دوازده امام را از روى تورات بر حضرت خواند .
براى اطلاع بيشتر به فصل 42 كتاب اثبات الهداة ، روايات قبل و بعد از روايت فوق مراجعه فرماييد .
و نيز در اثبات الهداة جلد 1 صفحه 571 فصل 37 ، احاديثى با نام و نشان دوازده امام آمده است و در حديث 469 داستان شخص يهودى را نقل مىكند كه مسلمان


1 - در زيارت جامعه كبيره هم وارد شده است : خلقكم اللّه انواراً فجعلكم بعرشه محدقين حتّى منّ علينا بكم . . . خداوند شما را نورهايى آفريد و در اطراف عرش خود جاى داد تا آنكه بر ما منّت گذاشت به واسطه شما . 2 - كشف الغطاء ، 7 . 3 - جلد 1 / 736 ، فصل 42 .

517

نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي    جلد : 1  صفحه : 517
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست