responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي    جلد : 1  صفحه : 245


امّا اماميّة متابعت اهل بيت را به موجب ادلّه فراوان بر همه واجب مىدانند ، و اين مطلب را در كتب خويش ثبت فرموده‌اند ، به عنوان مثال مرحوم محقّق حلّى ( قدس سره ) در اوايل كتاب « معتبر » با ادلّه عقلى و نقلى لزوم متابعت اهل بيت را ثابت فرموده ، جزاه اللّه خيراً .
همين طور محمّد بن مكّى شهيد اوّل در اوّل كتاب « ذكرى » لزوم متابعت را بيان فرموده است ، و به جرم تمسّك به اهل بيت و تأليف و تصنيف كتب فراوان در فقه جعفرى بود كه علماء عامّه فتواى قتل آن بزرگوار را صادر كردند . ( 1 ) و همين طور شهيد ثانى صاحب تأليفات بزرگ ، و نيز قاضى نوراللّه شوشترى كه به جرم خروج از مذاهب اربعه آن بزرگوار را به شهادت رساندند .
و از آنها است مقدّمه كتاب « جامع احاديث الشيعة » كه در آن به نحو مبسوط اين مطلب را اثبات كرده‌اند ، و عمده در آن حديث ثقلين است كه از حيث سند و دلالت مشروحاً به املاء حضرت سيّدنا الاستاد الفقيه النبيه الحاج آغا حسين البروجردى الطباطبائى رفع اللّه درجته بحث شده است . ( 2 ) و بالأخره لزوم متابعت اهل بيت بطور موجز در كتاب « عقائد الاماميّة » تأليف مرحوم علاّمه كبير معاصر شيخ محمّد رضا مظفّر عليه الرحمة با اشاره به ادلّه آن آمده است ، جزاهم اللّه خير الجزاء . ( 3 ) * * *


1 - شما مىتوانيد شرح حال اين عالم بزرگ را در كتابهايى كه بدين منظور نوشته شده بخوانيد ، و مختصر آن در سفينة البحار مرحوم محدث قمّى جلد اوّل 722 آمده است ، و اشاره به ايشان و احوال آن بزرگوار در آينده خواهد شد . 2 - و در زمان زعامت اين مرجع بزرگ بود كه براى اولين بار شيخ بزرگ الازهر شيخ محمود شلتوت اظهار نمود كه مذهب جعفرى هم مذهب رسمى اسلام است و رجوع به آن مانعى ندارد ، جزاه اللّه كما هو أهله . 3 - به كتاب مذكور ص 54 ، شماره 26 تحت عنوان « عقيدتنا في طاعة الأئمّة » و صفحه 57 تحت عنوان « عقيدتنا في حبّ آل البيت » مراجعه كنيد .

245

نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي    جلد : 1  صفحه : 245
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست