responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي    جلد : 1  صفحه : 205


در رساله مرحوم مصنّف رساله كه مدركش نسخه ميرزا احمد وقار است دو شعر زير نيز اضافه شده است :
منصب اجداد و آباء را بماند * در پى احمد چنين بىره بماند آن رسول پاك باز مجتبى * از پى آن تا رهاند مرد را ( 1 ) پيروان مذهب اماميه بالاتفاق ، و بعض ديگر ، حضرت ابوطالب ( عليه السلام ) را مسلمان مىدانند ، و عدم اظهار ايمان آن حضرت را حمل بر مصلحت يارى پيامبر و خصوصاً در ايّام محاصره در شعب مىكنند ، همانند مؤمن آل فرعون ، ولى اهل سنت گروهى قائل به ايمان آن حضرت ، و گروهى بر كفر و عدّه اى متوقفند ، امّا به هر حال خدمات حضرت ابوطالب به اسلام و پيامبر و اشعار او درباره رسول خدا و حمايت او از آن حضرت جايى براى انكار ايمان ايشان باقى نگذاشته است .
براى نمونه به كتاب « نفثة الصدور فيما يتجدّد به حزن يوم العاشور » محدّث قمىمراجعه شود . ( 2 ) ابن ابى الحديد درباره ابوطالب و على ( عليهما السلام ) گفته است :
و لو لا أبوطالب و ابنه * لما مثل الدين شخص ، فقاما فذاك بمكّة آوى و حامى * و ذاك بيثرب جس الحماما يعنى اگر ابوطالب و فرزندش نبودند ، دين اسلام نمىتوانست اعلام موجوديت كند ، پس اين دو قيام كردند ، پس ابوطالب در مكه پيامبر را حمايت همه جانبه كرد ، و على ( عليه السلام ) در مدينه با شجاعت خود به اسلام حيات و شخصيّت بخشيد . ( 3 )


1 - اين دو شعر در نسخه كتابفروشى اسلاميّه نيز در دفتر ششم صفحه 561 سطر 4 ، آمده است . ولى در نسخه نيكلسون نيست . 2 - اين كتاب تتمّه نفس المهموم آن بزرگوار است ، و در زمان خود ايشان در اوّل « الانوار البهيّه » چاپ شده است ، به صفحات 26 - 27 ، اين كتاب مراجعه شود . 3 - علماء از قديم تا به حال در اثبات ايمان حضرت ابوطالب كتابها نوشته‌اند ، از آن جمله است سهل ابن احمد بن عبداللّه بن احمد بن سهل ديباجى متوفاى 380 ، كه شيخ مفيد ( قدس سره ) بر جنازه او نماز خواند ، و از آنها سيد فاضل سعيد شمس الدين ابوعلى فخار بن معدالموسوى است كه در كتاب خود اخبار خاصّه و عامّه را گردآورى نموده است ، و از معاصرين ، كتابِ « مظلوم تاريخ » از علاّمه معاصر مرحوم امينى است كه ترجمه شده و بنده آن را ملاحظه نموده ام .

205

نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي    جلد : 1  صفحه : 205
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست