responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي    جلد : 1  صفحه : 155


هم زياد نام برده ، لكن از موضوع بحث « يعنى استشهاد بر سنّى بودن مثنوى » خارج است .
اين سه خليفه و مخصوصاً شيخين يعنى ابابكر و عمر در نظر اهل سنّت مقام بلندى دارند ، به عنوان نمونه ملاّ جلال سيوطى در كتاب اتمام الدراية ( 1 ) پانزده علم را فهرست كرده كه اوّل آنها « اصول دين است » در آنجا مىگويد : « فابوبكر الصّديق أفضل البشر بعد الانبياء ، فعمر ، فعثمان ، فعلى . » ( 2 ) يعنى : « ابوبكر صديق ! بعد از پيامبران برترين انسان است ، سپس عمر و بعد عثمان و بعد از او على . » آنچه ذكر شد مقام خلفاء سه گانه نزد اكثر اهل سنّت است ، و از آنها است سيوطى كه در آخر كتاب فوق الذكر خود را اشعرى ، شافعى ، صوفى ، جنيدى ، معرفى نموده است .
و امّا شيعه اماميّه در اين عقيده درست در نقطه مقابل هستند ، و فاصله عقيده آنها با اعتقاد اهل سنّت به اندازه فاصله مشرق تا مغرب و قطب شمال تا جنوب است ، از جهت اين افتراق و اختلاف عقيده ، بسى عمرها تباه و كتابها تأليف و خونها ريخته شده ، و بغض و كينه‌ها به بار آمده است .
بنابراين بعد از عذرخواهى از برادران مسلمان به عنوان نمونه مطالبى مىنويسم ، چنانچه شيوه مرحوم صاحب رساله نيز ارائه نمونه است .
مرحوم حاج شيخ على اكبر نهاوندى ( 3 ) عالم زاهد معاصر در كتاب « جنّتان


1 - ملاّ جلال سيوطى از علماء بزرگ اهل سنت است ، و تأليفات بسيار دارد ، از جمله آنها همين كتاب است كه نام تفصيلى آن « اتمام الدراية لقراء النقاية » است كه اين كتاب شرح « النقاية » است ، هم شرح و هم متن مختصرند ، اين كتاب در حاشيه « مفتاح العلوم » سكّاكى به طبع رسيده است . 2 - اتمام الدراية ، چاپ شده در حاشيه مفتاح العلوم 17 - 18 . 3 - ايشان مهم‌ترين امام جماعت مسجد گوهرشاد در عصر خود و داراى تأليفات بسيار بود ، مرحوم والد در سفرهاى زيارت امام رضا ( عليه السلام ) كه به مشهد مقدّس مشرّف مىشدند ، آن مرحوم كتابهايى از تأليفات خود را به ايشان اهداء مىفرمود كه از آن جمله است كتاب فوق الذكر كه در اين نوشتار بسيار از آن استفاده برده ام ، البته كتاب مزبور كمياب است ; چون فقط يك بار در زمان حيات ايشان چاپ شده است . رحمة اللّه عليهما .

155

نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي    جلد : 1  صفحه : 155
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست