نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي جلد : 1 صفحه : 285
نويسنده گويد : سلطان حسين تابنده گنابادى ( رضا عليشاه ) رسالهاى نوشته است به نام رفع شبهات ، در آنجا چنين مىنويسد : نيابت عامّه در اصطلاح عرفا مهمتر از نيابت خاصه است ، بر خلاف اصطلاح فقهاء كه برعكس است ، به اصطلاح عرفاء هر دو سلسله نيابت خاصّه دارند ، علما در روايت و تبليغ احكام شرعيه ، و عرفا در درايت و تلقين اذكار و دستورات قلبيّه . ( 1 ) در جاى ديگر از اين رساله چنين مىنويسد : تصوّف در اسلام از افعال و احوال پيغمبر خدا و آيات و اخبار معصومين ظهور يافته ، و بزرگان تصوّف هيچ ادّعايى از خود ندارند ، آنچه دارند از مصباح نبوت و مشكاة ولايت از معادن علم و حكمت با آداب صورى از بعض مذاهب دينى يا فلسفى ديگر اقتباس شده است . ( 2 ) صوفيه و سبيل و شارب يكى از شعارهاى ظاهرى ايشان سبيل و شارب است و تمسك مىكند به فرمايش جدا مجد كه فرموده : دينى را به مويى نبستهاند . ( 3 ) سپس مىگويند : شعار ما است ، بلكه بالاتر مىگويند : شيعه در اوايل غيبت هم براى امتياز از اهل سنّت شارب را نمىزدند . ( 4 ) بيچاره ندانسته است كه آن وقت بحبوحه تقيّه بوده و به شيعه دستور دادند كه
1 - رساله رفع شبهات چاپ سوم سال 1359 ، انتشارات ديبا صفحه 10 . 2 - همان مدرك 33 . 3 - همان مدرك 130 . 4 - همان مدرك 126 . سبيل گذاشتن از اوّل شعار خوارج نهروان بوده است ، به كتاب الكنى و الالقاب محدث قمّى در ترجمه ( ذوالثدية ) مراجعه كنيد .
285
نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي جلد : 1 صفحه : 285