responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي    جلد : 1  صفحه : 121

إسم الكتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 639)


از آن جا كه بررسى همه جانبه اديان و افكارِ مشابه تصوّف در حوصله اين مقاله نيست ، يكى از اين مذهب‌ها كه به نظر مىرسد شباهت بسيار زيادى با مرام صوفيه از نظر علمى و عملى دارد برمى گزينيم و آن را از نزديك مورد مطالعه قرار مىدهيم .
همانندى تصوّف و آئين هندو در ميان اديان و مكتب‌هاى مختلفى كه وجود دارد ، تشابه و همانندى برخى از « آئين‌هاى هندى » با مسلك و طريقه صوفيه بسيار زياد است . با اينكه بسيارى از صاحب نظران آئين بودايى را به عنوان ريشه و پايه تصوّف معرفى كرده‌اند ليكن به نظر مىرسد كه آئين هندو تاثير زيادترى مىتواند داشته باشد . زيرا مذهب بودائى به عنوان آئين بت پرستى شناخته شده ، و اصولاً مسئله توحيد و خداشناسى در آن مطرح نيست ، و اگر از فنا نام برده مىشود فناء در « نيروانا » است كه موضوع ديگرى است .
و اما برخى آئين‌هاى هندو خصوصاً « اوپانيشاد » با تفسير « شانكارا چارچ » ( شنكره ) و همچنين مكتب « پاتانجالى » ( پتنجلى ) و « يوگا » ، بيشتر با روح تصوّف هم خوانى دارد . زيرا موضوع وحدت موجود و فناء حقيقى و كشف و شهود و . . . در هر دو مكتب موضوع اصلى و غائى است .
شايد اولين كسى كه به عمقِ هماهنگى و يگانگى آئين‌هاى هندى و تصوّف پى برده است دانشمند پرآوازه « ابوريحان بيرونى » است . وى با سفر به هند از نزديك تحقيقات عميقى انجام داد و يكى از كتابهاى معروف آنها را به نام پاتانجالى به فارسى ترجمه كرد .
دومين شخص كه از يك نظر اهميت بيشترى دارد شاهزاده « داراشكوه » حاكم هند در قرن يازدهم است . اهميت و اعتبار ديدگاه داراشكوه از آن جهت است كه خود يكى از صوفيان بنام و دوره ديده و آداب خانقاه به جاآورده ، و به تعبير خودش تحت ولايت معنوى عبدالقادر گيلانى تربيت يافته است . تا آنجا كه كتابهاى متعددى در تصوّف نيز تأليف نموده است . از جهت ديگر وى فردى هندى و آشنا با فرهنگ و اديان هند ، و مسلّط بر دو زبان هندى ( سانسكريت ) و فارسى مىباشد . داراشكوه از معدود افرادى

121

نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي    جلد : 1  صفحه : 121
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست