responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نقد النصوص في شرح نقش الفصوص نویسنده : عبد الرحمن بن احمد جامي    جلد : 1  صفحه : 123


< فهرس الموضوعات > علم حق تابع معلوم يعني عين ثابته است ( ف ) < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > اوليائي كه اجمالاً يا تفصيلاً بر سر قدر واقف اند ( ف - ع ) < / فهرس الموضوعات > گويم چه يابد او نه نگويم خمش بهست تا دلستان نگويد كو رازدار نيست و جماعتى از اين طايفهء مذكوره بعد از علم به قضاء سابق حق سبحانه و تعالى و تقاعد از تلبّس به سؤال و دعاء به يقين مىدانند كه علم حق سبحانه در جميع احوال تابع است مر آن امر را كه عين ثابتهء بنده حالة الثبوت در غيب مطلق بر آن بوده پيش از پوشيدن خلعت وجود عينى ، و به تحقيق در مىيابند كه آن چه از منافع مر ايشان را حاصل است و آن چه از مضار بديشان و اصل هم از ايشان است ، زيرا كه حكم قضاء و قدر تابع علم حق است سبحانه ، و علم تابع معلوم - كه عين ثابته است . و إلى هذا أشار من قال ، اى عين تو نسخهء كتاب اول * مشروح در آن صحيفه اسرار أزل احكام قدر چو بوده در وى مدرج * حق كرده به احكام كتاب تو عمل و هيچ جماعت از اهل الله بزرگ قدرتر و صاحب كشفتر از اين جماعت نيستند . ايشانند كه بر سرّ قدر واقف و مطَّلعند .
و اين جماعت نيز بر دو قسماند : يكى آن كه سرّ قدر را على طريق الإجمال مىداند ، و ديگرى آن كه بر وجه تفصيل مىشناسد . و اين قسم اخير - كه مفصّلا مىداند - اعلى و اتمّ است از آن كه مجملا مىداند . [ 128 ] و اين


« 1 » اوقات : اوقات و SPA

123

نام کتاب : نقد النصوص في شرح نقش الفصوص نویسنده : عبد الرحمن بن احمد جامي    جلد : 1  صفحه : 123
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست