نام کتاب : ممد الهمم در شرح فصوص الحكم ( فارسي ) نویسنده : حسن حسن زاده آملى جلد : 1 صفحه : 93
متبوع است به وجهى . [1] تبصره : امام پيشواى مطلق است و اين مقام تجزيه بردار نيست . امكان ندارد در عصرى دو امام باشد . برخى از سفراى الهى نبى هستند ، امام نيستند . برخى از سفراى الهى امام هستند و نبى نيستند . برخى از سفراى الهى هم امام هستند و هم نبى هستند . < شعر > حرف اول از نبوت حرف نون قلب نون واو آمده اى ذو فنون حرف اول از ولايت حرف واو قلب واو آمد ألف اى كنجكاو حرف اول از الوهيت ألف مبدأ جمله حروف مؤتلف پس ولى قلب نبى و جان اوست قلب قلبش ذات الله سرّ اوست < / شعر > فكلّ نبيّ من لدن آدم الى آخر نبيّ ما منهم أحد يأخذ إلَّا من مشكاة خاتم النبيّين ، و إنّ تأخّر وجود طينته ، فإنّه بحقيقته موجود ، و هو قوله - ص - « كنت نبيّا و آدم بين الماء و الطين » و غيره من الأنبياء ما كان نبيّا إلَّا حين بعث . هر پيغمبرى از آدم تا آخرين پيغمبر ( بلكه خود آدم ) هيچ يك از آنها نيستند مگر اينكه نبوت را از مشكات خاتم النبيين گرفتند اگر چه وجود طينت خاتم به حسب زمان از آنها مؤخر است . زيرا حقيقت او موجود بود و انبيا نبوت را از اين حقيقت كه روحانيت اوست گرفتهاند . از اين رو فرمود : « كنت نبيّا و آدم بين الماء و الطين » و انبياء ديگر نبى نبودند مگر حين بعث . قيصرى گويد : اعيان انبيا به حسب استعدادشان اگر چه طالب اظهار نبوت بودند لكن به سبب وجود انوار حقيقت محمديه ظاهر نشدند ، چون اختفاء كواكب و انوارشان هنگام طلوع شمس و چون در مقام طبيعت جسميه يعنى نشئهء عنصريه كه به منزلهء ظلمت ليل است واقع شدند ، يكى پس از ديگرى ظاهر
[1] مقامات انبيا و اوليا : 1 ) محدّث كسى است كه به او خبر مىرسد و الهام مىگيرد . 2 ) نبى كسى است كه به او خبر مىرسد و الهام مىگيرد و مأمور است به رساندن . و ممكن است صاحب كتاب نباشد . 3 ) رسول خبر مىگيرد و بايد برساند صاحب كتاب هم هست . 4 ) اولو العزم : ( عزم جزم در امر پا فشارى ) تكليفى سنگينتر از رسول دارند كه امامند . 5 ) مقام ختم : كه عصارهء همهء اينهاست .
93
نام کتاب : ممد الهمم در شرح فصوص الحكم ( فارسي ) نویسنده : حسن حسن زاده آملى جلد : 1 صفحه : 93