نام کتاب : ممد الهمم در شرح فصوص الحكم ( فارسي ) نویسنده : حسن حسن زاده آملى جلد : 1 صفحه : 419
دلى كه سختتر از سنگ است امرش شديدتر است و نصيحت در او كارگر نيست . [1] و ما ألان له الحديد إلَّا لعمل الدروع الواقية تنبيها من الله : أن لا يتّقى الشيء الَّا بنفسه ، لأن الدرع يتّقى بها السّنان و السيف و السكَّين و النّصل فاتّقيت الحديد بالحديد . فجاء الشرع المحمدي ب « أعوذ بك منك » ، فافهم ، فهذا روح تليين الحديد فهو المنتقم الرحيم و الله الموفق . و حق تعالى آهن را براى او نرم نگردانيد مگر براى ساختن زرهى كه حافظ از دشمن است . اين براى تنبيهى است از جانب خداوند به انسان كه شيء ، محفوظ و نگاه داشته نمىگردد مگر به خودش ، زيرا انسان به وسيلهء زره خود را از نيزه و شمشير و كارد و پيكان ( كه همه از آهنند ) در امان مىدارد . پس حديد به سبب حديد اتقاء شد و در شرع محمدى ( ص ) آمده است « أعوذ بك منك » فافهم . اين نكته كه گفتيم روح تليين حديد است پس خداوند منتقم و رحيم است و الله الموفق . غرض اينكه ظاهر امر تليين حديد اين است كه به وسيلهء حديد از آسيب آلات حديدى ديگر اتقا مىشود . اين كالبد و پيكر امر است و سرّ و باطن و تأويلش كه روح آن است اينكه ما از خداوند به خداوند پناه مىبريم . يعنى از اسم منتقم كه عين مسمى است ( ذات حق ) به اسم رحيم كه آن هم عين مسمى است و سابق بر منتقم و رهايى بخش و حافظ عبد از دست منتقم - كه غضب است - پناه مىبريم . خداوند توفيق رسيدن به اسرار و حقايق اين مطالب را مرحمت كناد .
[1] چنانكه در فص عيسوى فرمود : احياى نفوس مهمتر است از احياى جمادات كه عيسى مىفرمود . . .
419
نام کتاب : ممد الهمم در شرح فصوص الحكم ( فارسي ) نویسنده : حسن حسن زاده آملى جلد : 1 صفحه : 419