responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مشارق الدراري ( شرح تائية ابن فارض ) ( فارسي ) نویسنده : سعيد الدين سعيد فرغاني    جلد : 1  صفحه : 189


اميد چنان است كه مطالعه كنندگان اين قصيده و اين شرح نفيس مر منشئ اين قصيده ، و محرّر اين شرح و اين ضعيف را نيز به دعاى خير ياد كنند ، و الله ولى الإجابة و الإحسان . « تا اينجا سخن شيخ است - رضوان الله عليه - .
فصل في خاتمة هذه الديباجة ببايد دانست كه چون مضمون مجموع اين كتاب - من اوّله الى آخره - متضمّن ايضاح كلام و افصاح از كنه مطلب و مرام غيرى است ، اگر تقرير اين نوع علوم شريف از اصول و فروع به نسبت با بعضى فهوم ضعيف و عقول ، نامشروع نمايد ، محلّ طعن و وقيعت و نسبت عقيدتى مخالف شريعت ، مر اين ترجمان ناقل را نبايد ساخت و خود را در معرض ذمّ * ( وَقِيلَ بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ) * [1] نشايد انداخت ، بلكه حكم خبر صحيح مستقيم « ظنّوا بالمؤمنين خيرا » را با فهم از نصّ صريح عظيم * ( وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ ) * [2] منضمّ بايد كرد و خود را با سر عجز و قصور بشريّت آورد ، تا به بركت تواضع و نصفت ، جمال علم و كمال معرفت ، روى نمايد ، إن شاء الله وحده .
اكنون چون در اين ديباجه كه مشتمل بر قواعد كلى و علوم اصلى و تحقيق مبدأ و معاد و ذكر مراتب محبّت و وداد است ، سخن به اينجا رسيد ، وقت است .
كه در مقصود شروع كنيم و بر سر شرح موعود رجوع نمايم ، بعون الله و حسن توفيقه و نسأله هداية طريقه انّه ولي الإجابة و الإحسان [1] .



[1] اين فقير ضعيف ، اين مقدمه را كه عارف بارع كامل ، شيخ المشايخ سعيد الدين فرغانى در شرح مقامات و مراتب سلوك به رشته تحرير آورده‌اند و الحق در تحرير عويصات مسائل عرفان و تصوّف در بين معتبرين از عرفا كم نظيرند ، با چند نسخه مقابله نمود . نسخهء تركيه كه داراى خطى زيباست و بهترين نسخه در بين كليهء نسخى است كه اين حقير تا به حال به دست آورده است ، مأخذ طبع قرار گرفت و سه نسخهء ديگرى كه در اختيار اين بنده است ، به ظنّ قريب به علم به اين نسخه ( نسخهء تركيه ) منتهى مىشوند و اين نسخه‌ها را از روى آن نسخه استنساخ كرده‌اند . به هر حال حقير ، نهايت جديّت را در تهيّه نسخ به عمل آورد و نيافت نسخه اى را كه مسلَّم باشد كه آن را در محضر مؤلف شارح ، قرائت و يا از روى نسخهء شارح نوشته باشند . ممكن است نسخهء تركيه - كه نسخهء عكسى آن در كتابخانه مركزى دانشگاه تهران است - از روى نسخهء اصل نوشته شده باشد ، ولى دليل بر اين امر در اول و آخر نسخهء مورد اعتماد فقير ، وجود ندارد . اين فقير نگارنده اين رقوم از خداوند يارى و توفيق و از باطن ولايت هشتمين قطب از اقطاب ولايت كليه و مطلقه محمديه ، على بن موسى - عليهما السلام - ( كه اين كتاب عزيز و ديگر آثار عرفانى شرح مقامات و درجات ولايت آن بزرگواران است ) همّت مىطلبم كه به إتمام طبع آن نائل آيد . رسائل قيصرى و تمهيد القواعد ابن تركه و نصوص قونوى را با حواشى مفصّل از عرفاى متأخرين و محققان ايرانى با مقدمه ، همين ايام در اختيار اهل معرفت قرار مىدهيم . اميدواريم به طبع شرح فصوص عارف نحرير مؤيّد الدين جندي كه بهترين شرح بر فصوص و مأخذ كليهء شروح است با شرح قيصرى بر فصوص و حواشى محققانه اساتيد عرفان در ايران توفيق حاصل كنم . حقير تا به حال هر اثر نفيس فلسفى و عرفانى را كه آرزوى چاپ آن را داشت و انديشهء طبع و انتشار آن را در خيال مىپروراند ، به چاپ آن توفيق حاصل نمود ، و لله الحمد و الشكر . جلال الدين موسوى آشتيانى ، عفى الله عن جرائمه .
[1] هود ( 11 ) آيهء 44 .
[2] يوسف ( 12 ) آيهء 76 .

189

نام کتاب : مشارق الدراري ( شرح تائية ابن فارض ) ( فارسي ) نویسنده : سعيد الدين سعيد فرغاني    جلد : 1  صفحه : 189
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست