نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 379
المتقدّم فنالته الرّحمة إذ لم يكن غيرها سبق . * شرح يعنى چون رحمت سابقهء حق مشيّت ذاتيّهء حق است كه عمومى [1] دارد بر همه ، و هر آينه سابق متقدم باشد بر لاحق . پس چون حكم غضب كه لاحق است ، به واسطهء مخالفت يكى را مستحق مؤاخذهء منتقم گرداند ، رحمت سابقه كه متقدم [2] است وى را دريابد . اگر ادراك رحمت قبل ادراك منتقم باشد ، از آن طايفه شود كه : « يُبَدِّلُ الله سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ » . و اگر منتقم سابق باشد ، اگر [3] استيفاى حق خود كرده باشد يا نه ، كه رحمت او را دريابد [4] به حكم . چرا كه سابق در اول رحمت بود ، و [5] در آخر هم سابق و غالب [6] گردد . * متن فهذا معنى « سبقت رحمته غضبه » ، لتحكم على ما [7] وصل إليها فإنّها في الغاية وقفت و الكلّ سالك إلى الغاية . فلا بدّ من الوصول إليها ، فلا بدّ من الوصول إلى الرحمة و مفارقة [8] الغضب ، فيكون الحكم لها في كلّ واصل إليها بحسب ما تعطيه [9] حال الواصل إليها . * شرح يعنى رحمت از آن جهت سابق شد [10] ، تا رحمت كند به هر كه رحمت بدو [11] رسد و رحمت شامل است جميع مراتب وجود را . و بر هيچ مرتبه وقف [12] ندارد تا آخرش عين اوّل گردد . زيرا چه [13] حركت مراتب وجود دوريست . پس همه
[1] د : عموم . [2] - س : يتقدم . . . [3] - س : از استيفاى . [4] د ، س : برهاند . [5] - س : « و » ندارد . [6] - س : ناخواناست . [7] د ، س : على من وصل . [8] - و يفارقه . [9] - د ، س : ما يعطيه . [10] س : باشد . [11] - د ، س : به او . [12] - س : وقفه . [13] د : كه .
379
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 379