responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 186


لواحد منها شيء و لآخر منها شيء لأنّها لا تقبل [1] التّبعيض . فأحديّته [2] مجموع كلَّه بالقوّة .
* شرح يعنى احديّت ذاتيّه منقسم و متبعّض و متجزّى نمىشود . پس جميع ربوبيّات در جميع مربوبين ، از جميع حضرات الهيّت در احديّت ذات بالقوّة و الإجمال [3] است كه در جميع موجودات ، به جميع اسما مفصّل گشته بالفعل .
* متن و السّعيد من كان عند ربّه مرضيّا ، و ما ثمّ إلَّا من هو مرضىّ عند ربّه لأنّه الَّذي يبقى عليه ربوبيّته فهو عنده مرضىّ فهو سعيد .
* شرح يعنى مربوب به سبب اظهار مقتضيات رب خويش ابقاى ربوبيّت ربّ خود كرده است ، چرا كه به واسطهء او [4] ربوبيّت ربّ او بظهور رسيد ، پس نزد ربّ خويش مرضى باشد و سعيد البتّه . و اگر گويى ازين سخن نفى شقاوت لازم مىآيد ، بدان كه سعادت و شقاوت دو صفتاند متعلَّق به علم و عدم علم . هر كه دانست كه او جز آلت ظهور [5] نيست و هر چه ظاهر مىشود [6] از وى به مقتضاى ربّ اوست ، او را سعيد گويند . و اگر ازين معرفت عارى [7] است و تصور مىكند كه آن چه از وى صادر مىشود ، از افعال اوست فقط ، اين جهل را شقاوت خوانند .
* متن و لهذا قال [8] سهل إنّ للرّبوبيّة سرّا و هو أنت : يخاطب كلّ عين لو ظهر لبطلت الرّبوبيّة . فأدخل [9] عليه « لو » و هو



[1] و : يقبل . د : تقبل التبعيض لما عرفت .
[2] د : فاحديّة اللَّه .
[3] د ، س : و الاجمالست .
[4] د ، س : او بظهور رسيد .
[5] د ، س : ظهورى .
[6] د ، س : شود .
[7] د ، س : مجرّد و عارى ماند .
[8] د ، س : قال : أن .
[9] و : فأدخل لو .

186

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 186
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست