نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 164
عارف ابن مسرهء جبلي [1] وى را با ميكاييل نسبت داد [2] ، يعنى حملهء عرش ، كه هشت خواهد بود در آخرت [3] . نزد بعضى آنست كه بعضى ازين حمله بشر باشند . چهار خود : جبراييل و ميكاييل و اسرافيل و عزراييل ، و از بشر [4] آدم كه با اسرافيل عقد مؤاخات گرفته و محمّد [5] با جبراييل و إبراهيم با ميكاييل ، چهارم رضوان بود با [6] مالك . * متن < شعر > فنحن له كما ثبتت ادلَّتنا و نحن لنا و ليس له سوى كونى فنحن له كنحن بنا [7] فلي و جهان هو و أنا و ليس له أنا بأنا و لكنّ في مظهره فنحن له كمثل أنا < / شعر > [8] شرح امّا معنى بيت اول ، مىفرمايد كه غذاى اوييم در معنى ، همچنان كه به ادلَّه ثابت شد كه [9] ما مرآت اوييم . امّا به اين اعتبار كه افاضهء وجود از آن حضرت به مقتضاى استعداد ماست ، پس ما [10] ماراييم كه « و نحن لنا » . قوله : « و ليس له سوى كونى [11] فنحن له كنحن لنا » يعنى ، نيست او را [12] جز ايجاد من در خارج به اعتبار فيض مقدس كه كمال اسم ظاهر [13] به آنست ، و الَّا به اعتبار فيض اقدس ، اعيان [14] مقرّ ويست ، و رجوع همه بدوست [15] . پس ما [16] ملك اوييم ، و او حاكم بر ما چنانكه [17] ما ملك ماييم به اعتبار آن ، كه اعيان ما
[1] د ، س : « جبلي » ندارد . [2] د : كرد . [3] س : در آخر . [4] د ، س : و از نشر . [5] س : محمد عليه السّلام . [6] و : يا يا ملك . [7] د ، س : لنا . [8] و : و اللَّه يقول الحق و هو يهدى السّبيل . [9] س : كه مرآت . [10] س : پس ما اوييم . [11] د : كوفى . [12] د : مر او را . [13] د : ظاهريّة . [14] د : كه اعيان نيز از اويست . س : اعيان هم از اوست . [15] د : بدو . [16] س : « ما » ندارد . [17] س : « چنانكه . . . حاكم است بر ما » ندارد .
164
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 164