نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 5
مقدمه بدان اى عزيز [1] كه به زبان اهل كشف و تحقيق ، وجود را من حيث هو هو ، يعنى مطلق [2] ، اعمّ از آن كه با تعقّل آن قيدى اعتبار [3] كنند ، هويّت غيب خوانند و حق [4] گويند و حقيقة الحقائق نامند ، و از اسماء مسمّى به اسم « الله » هم گردانند [5] ، كه « قُلْ هُوَ الله أَحَدٌ » ، و اين وجود را ظهورات و بروزات [6] است : گاه در كسوت قيود و گاه مجرّد از صفات و قيود گاه [7] ظهور آن در كسوت قيود [8] ايجابى بود ، كه « الله الصَّمَدُ » ، گاه در سلبي ، كه : « لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ » ، و گاه مجرّد از قيود ، كه « وَلَمْ يَكُنْ لَه كُفُواً أَحَدٌ » . و چون [9] مجرّد از صفات زايده بر ذات اعتبار كنى ، مقام آن را احديّت و الهيّت خوانند و « عما » نيز گويند و چون ذات را با [10] صفات اصليّه اعتبار كنى ، آن را حضرت [11] و احديّت گويند و آن حضرت را با عالم جبروت نامند و چون ذات را با جميع صفات اعتبار كنى ، آن حضرت را عالم ملكوت خوانند [12] . و صفات اگر متّصف [13] به لطف و رحمت بود ، صفات جمالى [14] خوانند و اگر متّصف به قهر بود ، جلالي [15] دانند و اگر صفات و اسماء را با جميع مظاهر
[1] آ : وفقك اللَّه و ايّانا نكشف الحقائق . [2] آ : مطلقا . [3] د ، س : اعتبار كنى . [4] ب : حقيقة الحقائق نامند . [5] آ : اللَّه گردانند - س : گرايند . [6] آ : بروزات در كسوت قيود . [7] ب : گاه در كسوت قيد . [8] د ، س : قيد . [9] د ، س : چون . [10] آ : با جميع صفات . [11] آ : عالم ملكوت گويند . [12] د ، س : گويند . [13] د : متصل . [14] آ ، س : جمال - ب : و عمى نيز گويند . [15] د : جلالي خوانند . س : جلال دانند . ب آ : جلال دانند .
5
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 5