نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 101
3 فصّ حكمة سبّوحيّة في كلمة نوحيّة بدان ، أيّدك الله ، كه از آن جهت [1] حكمت سبّوحيّة ، كه مختص به كلمهء نوحيّه است ، از پى حكمت نفثيّه آورد كه بعد از مرتبهء مبدئيّت ، مرتبهء عالم أرواح است . و أرواح هر چند جميع كمالات ايشان را بالفعل [2] حاصل است و بساطت و نوريّت و طهارت لازم وجود ايشان است ، امّا به حسب امكان ايشان نيز در تعيّن خويش محتاج و مفتقرند . و احتياج و افتقار سمت نقصان است . و هر منزّهى كه حضرت حق را تنزيه مىكند ، از آن چيز تنزيه و تقديس مىكند كه آن را [3] در خود نقصان مىداند . پس تنزيه كردن أرواح حق را ، عبارت [4] است از آن كه گويند كه حضرت احديّت پاك و منزّه است از نقايص امكانيّه . و نفى كنند الهيّت را ، از هر چه اطلاق اسم غيريّت بدان [5] توان كرد . و معنى سبّوح مسبّح [6] است به صيغهء اسم مفعول و قدّوس به معنى مقدّس [7] . از تسبيح ملايكه است كه [8] : « هو المسبّح بكلّ لسان ، المنزّه عن صفة النّقصان ، المقدّس عن صفة الإمكان ، إله الملائكة الطَّاهرة العلويّة و الأرواح المجرّدة النّوريّة ، فكيف لا يكون إلها للمركَّبات الجسمانيّة و الأشباح السّفليّة ، سبحانه و تعالى عمّا و تعالى يصفون علوّا كبيرا . و شيث مظهر فيض رحمانى بود ، و رحمانيت مقتضى استواست بر عرش . پس [9] به هر
[1] د : جهت كه حكمت سبّوحيّة مختص . [2] د : بالفعل ايشان را . [3] د : آن برادر . [4] د : عبارتست . [5] د : بر آن . [6] د : مسبحست . [7] د : مقدس است . [8] د : « كه » ندارد . [9] د : پس هر اسم كه .
101
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 101