responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : حسين بن حسن خوارزمي    جلد : 1  صفحه : 134


< فهرس الموضوعات > در انواع ختم ولايت مطلقه و ختم ولايت محمديه < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > در اينكه ختم ولايت على الاطلاق عيسى ( ع ) راست < / فهرس الموضوعات > و در فتوحات تصريحات دارد كه مراد از اين ولايت ، ولايت خاصه محمديّه و ختم ولايت مطلقه به عيسى - عليه السّلام - [ است ] .
و در اوّل فتوحات مىگويد : رسول - عليه السّلام - مرا و خاتم ولايت مطلقه را ديد ، و با او گفت : اين مرد - و اشارت به من كرد - عديل و خليل تست به واسطهء اشتراك در خاتميّت .
و در فصل ثالث عشر در اجوبهء محمد بن على الترمذي مىآرد كه : ختم دو است : يكى ختم ولايت مطلقه ، و يكى ختم ولايت محمديّه .
امّا ختم ولايت على الإطلاق عيسى است - عليه السّلام - كه او ولى است نبوت مطلقه [ را ] در زمان اين امّت ، و محجوب از نبوت تشريعيه [36] و رسالتش گشته ، پس در زمان نزول وارث باشد و خاتم كه هيچ ولى بعد از او نباشد .
پس اوّل امر به نبى بود كه آن آدم است عليه السّلام ، و آخر نيز نبى [ را بود ] كه آن عيسى است اما نبوّت اختصاص به تشريع ، لا جرم عيسى - عليه السّلام - را دو حشر باشد : يكى در ميان ما ، يعنى اوليا ، و ديگر در ميان انبيا و رسل .
و اما ختم ولايت آن مردى است از عرب از اكرم قبايل [ 42 - پ ] و جامع اشرف فضايل و من در سنهء خمس و تسعين و خمسمائة او را دريافتم ، و علامت ختم از او مشاهد كردم ، و آن چه از ديگران مخفى بود بر من روشن گشت ، و او را مبتلا به بلاى اهل انكار ديدم و چنان كه در نبوّت تشريع ختم به محمد بود عليه السّلام ، ولايتى كه حاصل از وارث محمدى است بر اين مرد ختم مىگردد به ولايتى كه حاصل باشد از ساير انبيا ، از آن كه اوليا كه وارث إبراهيم و موسى و عيسى باشند بعد از خاتم ولايت محمدى موجوداند و از خاتم ولايت محمدى خود را مىخواهند ، و الله اعلم .
و السبب الموجب لكونه رآها لبنتين أنه تابع لشرع خاتم الرسل في الظاهر و هو موضع اللبنة الفضة ، و هو ظاهره و ما يتبعه فيه من الاحكام ، كما هو آخذ عن الله في السر ما هو بالصورة الظاهرة متبع فيه ، لأنه يرى الأمر على ما هو عليه ، فلا بد أن يراه هكذا و هو موضع اللبنة الذهبية في الباطن ، فإنه أخذ من المعدن الذي يأخذ منه الملك الذي يوحى به الى الرسول . فان فهمت ما أشرت به فقد حصل لك العلم النافع ، ) * يعنى : سببى كه موجب موضع لبنه ديدن بود خاتم ولايت را ، آنست كه تابع



[36] قا : تشريع .

134

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : حسين بن حسن خوارزمي    جلد : 1  صفحه : 134
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست