responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الحياة ( فارسي ) نویسنده : علي حكيمي    جلد : 1  صفحه : 35


و شمارهء صفحات آنها اندكى فرق دارد .
7 - مقصود از « وافى » - چنان كه معلوم است - مجموعهء حديثى بزرگ « الوافى » است ، تأليف عالم و محدث مشهور ، ملا محسن فيض كاشانى . اين كتاب ، بر حسب تنظيم مؤلَّف ، داراى 14 مجلَّد ( بخش ) است و يك خاتمه . [1] اين كتاب در قطع رحلى بزرگ ، در 3 جلد به چاپ رسيده است ، ليكن صفحات را بر حسب تنظيم مؤلف شماره گذارى كرده‌اند ، يعنى هر 14 مجلد جدا جدا شماره گذارى شده ، و براى مشخّص بودن هر بخش ، در بالاى صفحات ، زير شمارهء صفحه ، داخل دايره ، حرف م با شمارهء مجلد ( بخش ) گذارده شده است . و اين كار از آغاز مجلد دوم ، پى گرفته شده است . بنا بر اين ، هنگامى كه در پانوشت چنين مىآيد : « وافى » 3 ( م 14 ) / 140 ، يعنى : وافى جلد سوم ( از چاپ رحلى ) ، مجلد 14 ( از تقسيمبندى مؤلَّف ) ، صفحهء 140 . توجه به شمارهء داخل دو ابرو براى مراجعه به اين مأخذ لازم است .
د - ارتباط ترجمه با متن عربى در چاپهاى پيشين ترجمهء جلد اوّل و دوّم ، متن آيات و احاديث را نياورديم ، و دليل آن را در همان چاپ ( صفحهء 35 ، از سرآغاز . . . ) ياد كرده‌ايم . ليكن از اين چاپ به بعد ، ترجمه را - بنا بر يادآوريهايى چند از سوى استادان و دوستان و فاضلان - با متن آيات و احاديث همراه ساختيم . اميد است مورد استفادهء بيشتر و بهتر قرار گيرد .
در پايان بايد به يك نكتهء ديگر نيز اشاره كنيم : « الحياة » ( به اعتبار ارزشهاى محتوايى آن : آيات و احاديث ) ، از آغاز نشر مورد توجه قرار گرفت [2] ، و در جاهايى چند به - صورت متن بحث و درس و آموزش و تعليم درآمد . و دسته هايى از جوانان به روحانيان



[1] « خاتمهء وافى » ، رساله اى است مختصر ، در بارهء « مشايخ روايتى شيخ صدوق و شيخ طوسى » ، كه خود مؤلف آن را جزء پانزدهم « وافى » ناميده است - « وافى » 3 ( م 14 ) / 140 به بعد .
[2] همچنين گروهى از آگاهان - از داخل و خارج ايران - در تدوين كتاب به صورت يك جهانبينى و جهانشناسى ، و خط نظام يافته و مكتبى آن ، به چشم عنايت نگريستند .

35

نام کتاب : الحياة ( فارسي ) نویسنده : علي حكيمي    جلد : 1  صفحه : 35
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست