نام کتاب : الحياة ( فارسي ) نویسنده : علي حكيمي جلد : 1 صفحه : 29
- سخنان على ( و آل على ) ، از فروغ علم الهى روشن است ، و از شميم عطرآگين كلام نبوى گلشن . آرى ، پيامبر اكرم « ص » ، در حديث « متواتر » در اسلام ، فرموده است : انا مدينة العلم و عليّ بابها . - منم شهر علم و عليّم در است . و همين است كه امام محمد باقر « ع » فرموده است : . . . نحدّثكم باحاديث نكنزها عن رسول الله « ص » [1] . - ما احاديثى را براى شما باز مىگوييم كه از پيامبر اكرم اندوختهايم . و امام جعفر صادق « ع » فرموده است : ما سمعته منّى فارو عن رسول الله « ص » [2] - هر حديثى از من شنيده اى آن را از پيامبر روايت كن . دوم : تعاضد مضمونى احاديث امامان بجز تعاضد مضمونى ، و هماهنگى مفهومى ، و انسجام تعليمى احاديث امامان با قرآن كريم و با احاديث نبوى ، خود اين احاديث نيز ، در داخل منظومهء خويش ، هماهنگيى استوار و حركتى همگون دارد ، و هر يك مضمون ديگرى را تأييد مىكند . و در نوع موارد ، يك تعليم ، در چند حديث ، به يك عبارت يا چند عبارت ، از يك امام معصوم ، يا در چند حديث ، از چند امام معصوم « ع » رسيده است . در مثل ، بسيارى از مضامين و تعاليم « نهج البلاغه » ، و « غرر الحكم » ، در احاديث ديگرى كه از خود امير المؤمنين على « ع » روايت شده آمده است ، همچنين بسيارى از همان تعاليم و مضامين ، از ديگر امامان نيز نقل شده است ، و گاه به همان الفاظ . شما متون عمدهء « احاديث » را كه در جلو خويش بنهيد و برابر كنيد به اين امر به خوبى پى مىبريد ، و اين هماهنگى را - در نوع موارد - مىنگريد . و خود همين « تعاضد مضمونى » ، موجب اعتماد به مضمون حديث مىشود ، و نشان مىدهد كه اين معنى ، و اين خط شناختى و عملى از دين پيامبر و از تعاليم معصومان است ، به عنوان مثال ، اين دو حديث را در نظر بگيريد كه يكى در كتاب