responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 74


روايت مىفرمايد : فقهاء امناى رسل هستند . از اين صغرى و كبرى [1] برمىآيد كه فقها بايد رئيس ملت باشند ، تا نگذارند اسلام مندرس شود و احكام آن تعطيل شود . چون فقهاى عادل در كشورهاى مسلمان نشين حكومت نداشته و ولايتشان برقرار نشده ، اسلام مندرس گشته و احكام آن تعطيل شده است . فرمايش حضرت رضا ( ع ) به تحقق پيوسته است . تجربه صحت آن را بر همه ثابت كرده است .
اكنون اسلام مندرس نشده است ؟ اكنون كه در بلاد اسلامى احكام اسلام اجرا نمىگردد ، حدود جارى نمىشود ، احكام اسلام حفظ نشده ، نظام اسلام از بين رفته ، هرج و مرج و عنان گسيختگى متداول شده ، اسلام مندرس نيست ؟ آيا اسلام همين است كه در كتابها نوشته شود ؟ مثلا در كافى نوشته و كنار گذاشته شود ؟ اگر در خارج احكام اجرا نشد ، و حدود جارى نگشت ، دزد به سزاى خود نرسيد ، غارتگران و ستمگران و مختلسين به كيفر نرسيدند ، و ما فقط قانون را گرفتيم و بوسيديم و كنار گذاشتيم ، قرآن را بوسيديم و حفظ كرديم ، و شبهاى جمعه سورهء « ياسين » خوانديم ، اسلام حفظ شده است ؟
چون بسيارى از ما فكر نكرديم كه ملت اسلام بايد با حكومت اسلامى اداره و منظم شود ، كار به اينجا رسيد كه نه تنها نظم اسلام در كشورهاى اسلامى برقرار نيست و قوانين ظالمانه و فاسد كننده به جاى قانون اسلام اجرا مىشود ، بلكه برنامه هاى اسلام در ذهن خود آقايان علما هم كهنه شده ، به طورى كه وقتى صحبت مىشود ، مىگويند الفقهاء أمناء الرسل يعنى در گفتن مسائل امين هستند . آيات قرآن را نشنيده مىگيرند ، و آن همه روايات را كه دلالت دارد بر اين كه در زمان غيبت علماى اسلام « والى » هستند تأويل مىكنند كه مراد « مسأله گويى » است . آيا امانتدارى اين طور است ؟ آيا امين لازم نيست كه نگذارد احكام اسلام تعطيل شود ، و تبهكاران بدون كيفر بمانند ؟ نگذارد در مالياتها و درآمدهاى كشور اين قدر هرج و مرج و حيف و ميل واقع شود و چنين تصرفات ناشايسته بشود ؟ بديهى است كه اينها امين لازم دارد . و وظيفهء فقهاست كه امانتدارى كنند . و در اين صورت امين و عادل



[1] مراد حضرت امام ( س ) از صغرى و كبرى به ترتيب ، اين دو جمله است : « فقها امناى رسل هستند » و « براى مردم ، امام قيم حافظ امين لازم است » يعنى با علم به اين كه فقهاء امين پيامبرانند و رهبر مردم هم بايد فردى امين باشد نتيجه مىگيريم كه سررشته امور را فقيهان بايد بدست گيرند .

74

نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 74
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست