responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 6


اشاره ميكنند و با ذكر اخبار و استدلال بر آنها به اثبات ولايت براى فقيه در معناى تصدى حكومت ميپردازند كه قسمت اعظم اين كتاب را همين مباحث تشكيل ميدهد . بخش پايانى كتاب به ضرورت برنامه ريزى مبارزه طولانى براى رسيدن به اين هدف الهى اختصاص يافته است . امام خمينى در اين قسمت ابتدا به مسأله تبليغات و تعليمات و اهميت و ضرورت آنها اشاره ميكنند و ميفرمايند : بايد اجتماعات در خدمت اين دو امر قرار گيرد . بايد در اين مورد مثل عاشورا برخورد شود بايد كارى كرد كه راجع به حكومت اسلامى موج به وجود آيد و اجتماعات برپا گردد . و نبايد منتظر بود كه زود به نتيجه برسد بلكه بايد به يك مبارزه طولانى همت گماشت .
لزوم پرداختن به امور آموزشى و تبليغاتى ، اصلاح حوزه ها ، از بين بردن آثار فكرى و اخلاقى استعمارى ، اصلاح مقدس نماها ، تصفيه حوزه ها و طرد آخوندهاى دربارى و اقدامهاى عملى براى براندازى حكومتهاى جائر ، از جمله مسائلى است كه در قسمت نهايى كتاب مطرح شده است .
توجه خوانندگان گرامى را به اين نكته جلب ميكنيم كه امام خمينى پس از آنكه قيام الهى خويش را در پرتو عنايات حق تعالى و بيدارى و اتحاد مردم در 22 بهمن 1357 با سرنگونى نظام سلطنتى ايران و تشكيل جمهورى اسلامى در اين كشور به ثمر نشاند ، بر اساس خواست عمومى ملت ايران و بر طبق اصول قانون اساسى نظام اسلامى در نقش رهبر انقلاب اسلامى ، ولايت و هدايت جامعه اسلامى را بر عهده گرفت ، از اين رو فهم دقيق ابعاد نظريه حضرت امام در باب « ولايت فقيه » كه اصول آن در كتاب حاضر ارائه شده است ، زمانى كامل خواهد شد كه به مشى عملى آن حضرت در دوران زمامدارى جامعه و آرا و نظرياتى كه در برهه پس از پيروزى انقلاب اسلامى در زمينه اصل ولايت فقيه و محدوده اختيارات و شئون ولايت ابراز نموده‌اند و در سخنرانيها و پيامها و نامه هاى ايشان منعكس گرديده است ، توجه كافى مبذول شود .
« بارالها ، دست ستمگران را از بلاد مسلمين كوتاه كن . خيانتكاران به اسلام و ممالك اسلامى را ريشه كن فرما . سران دولتهاى اسلام را از اين خواب گران بيدار كن تا در مصالح ملتها كوشش كنند ، و از تفرقه ها و سودجوييهاى شخصى دست بردارند . نسل

6

نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 6
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست