responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 21


دنيا اين طور است كه جعل قانون به تنهايى فايده ندارد و سعادت بشر را تأمين نمىكند . پس از تشريع قانون ، بايد قوهء مجريه‌اى به وجود آيد . در يك تشريع يا در يك حكومت ، اگر قوهء مجريه نباشد ، نقص وارد است .
به همين جهت ، اسلام همانطور كه جعل قوانين كرده ، قوهء مجريه هم قرار داده است . « ولىّ امر » متصدى قوهء مجريهء قوانين هم هست . اگر پيغمبر اكرم ( ص ) خليفه تعيين نكند ، ما بَلَّغَ رِسالتَه ، [1] « رسالت » خويش را به پايان نرسانده است . ضرورت اجراى احكام و ضرورت قوهء مجريه و اهميت آن در تحقق رسالت و ايجاد نظام عادلانه‌اى كه مايهء خوشبختى بشر است ، سبب شده كه تعيين جانشين مرادف اتمام رسالت باشد .
در زمان رسول اكرم ( ص ) اين طور نبود كه فقط قانون را بيان و ابلاغ كنند ؛ بلكه آن را اجرا مىكردند . رسول الله ( ص ) مجرى قانون بود . مثلًا قوانين جزايى را اجرا مىكرد : دست سارق را مىبريد ؛ حد مىزد ؛ رجم مىكرد . [2] خليفه هم براى اين امور است . خليفه قانونگذار نيست . خليفه براى اين است كه احكام خدا را كه رسول اكرم ( ص ) آورده اجرا كند . اينجاست كه تشكيل حكومت و برقرارى دستگاه اجرا و اداره لازم مىآيد . اعتقاد به ضرورت تشكيل حكومت و برقرارى دستگاه اجرا و اداره جزئى از ولايت است ؛ چنان كه مبارزه و كوشش براى آن از اعتقاد به ولايت است . درست توجه كنيد . همانطور كه آنها بر ضد شما اسلام را بد معرفى كرده‌اند ، شما اسلام را آن طور كه هست معرفى كنيد ؛ ولايت را چنان كه هست معرفى كنيد . بگوييد ما كه به ولايت معتقديم و به اين كه رسول اكرم ( ص ) تعيين خليفه كرده و خدا او را واداشته تا تعيين خليفه كند و « ولىّ امر » مسلمانان را تعيين كند ، بايد به ضرورت تشكيل حكومت معتقد باشيم ؛ و بايد كوشش كنيم كه دستگاه اجراى احكام و اداره امور برقرار شود . مبارزه در راه تشكيل حكومت اسلامى لازمهء اعتقاد به ولايت است . شما قوانين اسلام و آثار اجتماعى و فوايد آن را بنويسيد و نشر كنيد . روش و طرز تبليغ و فعاليت خودتان را تكميل كنيد . توجه داشته باشيد كه شما وظيفه داريد حكومت اسلامى تأسيس كنيد . اعتماد به نفس داشته باشيد ، و بدانيد كه از عهدهء اين كار بر مىآييد .



[1] اقتباس است از آيهء 67 سورهء مائده .
[2] وسائل الشيعه ، ج 18 ، ص 376 و 509 .

21

نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 21
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست