responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 2


كتب ممنوعه قرار داشت و چه بسيار بودند كسانى كه به جرم چاپ و تكثير اين كتاب و حتى به جرم همراه داشتن و يا مطالعه اين اثر به زندان افتاده و زير شكنجه قرار ميگرفتند ولى على رغم فشار ساواك و تضييقات رژيم شاه ، جانبدارى از انديشه حكومت اسلامى كه مبانى فقهى آن در كتاب حاضر به وسيله حضرت امام خمينى تبيين گرديده بود به سرعت در ميان نيروهاى مسلمان و انقلابى در حوزه هاى علميه ، دانشگاهها و ديگر مراكز گسترش يافت و ايده تشكيل حكومت اسلامى بر اساس ولايت فقيه به عنوان يكى از اصليترين آرمانهاى قيام پانزده خرداد و نهضت امام خمينى جلوه گر شد .
فقها در باب ولايت فقيه معمولاً به تناسب مورد در ابواب مختلف فقه بحثهاى كوتاهى كرده‌اند و گرچه بعضى بسيار مختصر و برخى به تفصيل بيشتر به موضوع پرداخته‌اند اما يك بحث منظم و جامع در اين مورد در كتب فقهى قدما ديده نميشود كه دليل آن رامىبايست در شرايط سياسى و اجتماعى حاكم بر تاريخ گذشته ممالك اسلامى و سلطه حكومتهاى جائر و عدم امكان طرح چنين مباحثى به لحاظ مهيا نبودن شرايط حاكميت فقها جستجو كرد . در عين حال قطع نظر از اختلاف آراى فقهاى شيعه در محدوده اختيارات و شئون ولايت فقيه در زمان غيبت ، عموم فقها در اثبات نوعى ولايت براى فقيه جامع الشرايط اجمالاً اتفاق نظر دارند ، كه اخيراً در همين رابطه آراى فقها در باب ولايت و دامنه اختيارات آنها در زمان غيبت در ضمن كتابهايى چند گردآورى شده است .
بر اساس منابع موجود مرحوم آيت الله ملا احمد نراقى از علماى عصر قاجاريه در كتاب « عوائد الأيام » بيشتر و جامعتر از سايرين به اين موضوع پرداخته است . ايشان ابتدا با تمسك به روايات متعدد ، به طور كلى ثابت كرده است كه در « عصر غيبت » فقيه در دو چيز حق ولايت دارد .
1 - در همه امورى كه پيامبر ( ص ) و أئمه ( ع ) در آنها صاحب اختيار بوده و ولايت داشته‌اند مگر اينكه مواردى به دليل شرعى استثنا شود .
2 - در همه امورى كه با دين و دنياى بندگان خدا ارتباط دارد و بايد انجام شود . ايشان در ادامه به ده مورد از شئونات ولايت فقها و از آن جمله : افتاء ، اجراى حدود الهى ، حفظ اموال يتيمان و مجانين و غايبين ، تصرف در اموال معصوم ( ع ) و . . . با استناد به آيات و

2

نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 2
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست