responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 138


فكرى و اخلاقى افراد حوزه كوشش كنيم . آثار فكرى و روحى را كه ناشى از تبليغات و تلقينات بيگانگان و سياست دولتهاى خائن و فاسد است از بين ببريم ، و با آن مبارزه كنيم .
اين آثار ، كاملا مشهود است . مثلا بعضى را مىبينيم كه در حوزه ها نشسته و به گوش يكديگر مىخوانند كه اين كارها از ما ساخته نيست . چكار داريم به اين كارها ؟ ما فقط بايد دعا كنيم و مساله بگوئيم ! . اين افكار ، آثار تلقينات بيگانگان است نتيجهء تبليغات سوء چند صد سالهء استعمارگران است كه در اعماق قلوب نجف و قم و مشهد و ديگر حوزه ها وارد شده و باعث افسردگى و سستى و تنبلى گرديده و نمىگذارد رشدى داشته باشند .
مرتبا عذرخواهى مىكنند كه . اين كارها از ما ساخته نيست . ! اين افكار غلط است . مگر آنها كه اكنون در كشورهاى اسلامى امارت و حكومت دارند چكار دارند كه آنها از عهده بر مىآيند و ما برنمىآييم ؟ كداميك از آنها بيش از فرد متعارف و معمولى لياقت دارد ؟ بسيارى از آنها اصلا تحصيل نكرده‌اند ! حاكم حجاز [1] كجا تحصيل كرده و چه تحصيل كرده است ؟ رضا خان اصلا سواد نداشت ، و سرباز بىسوادى بيش نبود ! در تاريخ نيز چنين بوده است بسيارى از حكام خودسر و مسلط ، از لياقت ادارهء جامعه و تدبير ملت و علم و فضيلت بى بهره بوده‌اند . هارون الرشيد [2] يا ديگران كه بر كشور بزرگى حكومت مىكردند چه تحصيل كرده بودند ؟ تحصيلات و داشتن علوم و تخصص در فنون ، براى برنامه و براى كارهاى اجرائى و ادارى لازم است كه ما هم از وجود اين نوع اشخاص استفاده مىكنيم . آن چه مربوط به نظارت و ادارهء عاليه كشور و بسط عدالت بين مردم و برقرارى روابط عادلانه ميان مردم مىباشد همان است كه فقيه تحصيل كرده است . آن چه براى حفظ آزادى ملى و استقلال لازم است همان است كه فقيه دارد . اين فقيه است كه زير بار ديگران و تحت نفوذ اجانب نمىرود ، و تا پاى جان از حقوق ملت و از آزادى و استقلال و تماميت ارضى وطن اسلام دفاع مىكند فقيه است كه به چپ و راست انحراف پيدا نمىكند .
شما اين افسردگى را از خود دور كنيد ، برنامه و روش تبليغات خودتان را تكميل



[1] فيصل بن عبد العزيز آل سعود ( 1906 - 1975 م ) مدتها وزير امور خارجه و نخست وزير عربستان بود و در سال 1964 م . پس از خلع برادرش به جاى او نشست .
[2] هارون الرشيد ( 193 ه . ق . ) پنجمين خليفه عباسى .

138

نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 138
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست