responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 135


كه تمام جهات مادى خود را به معرض خطر در آورد و فدا كرد اگر چنين تفكرى داشت و كارها را براى شخص خود و استفادهء شخصى مىكرد از اول سازش مىنمود و قضيه تمام مىشد . هيئت حاكمهء اموى از خدا مىخواستند كه امام حسين ( ع ) دست بيعت بدهد و با حكومت آنها موافقت نمايد . از اين بهتر براى آنها چه بود كه پسر پيغمبر ( ص ) و امام وقت به آنها . امير المؤمنين . بگويد و حكومتشان را به رسميت بشناسد . ولى آن حضرت در فكر آيندهء اسلام و مسلمين بود . به خاطر اين كه اسلام در آينده و در نتيجهء جهاد مقدس و فداكارى او در ميان انسانها نشر پيدا كند و نظام سياسى و نظام اجتماعى آن در جامعه ها برقرار شود مخالفت نمود ، مبارزه كرد ، و فداكارى كرد .
در روايتى كه قبلا آوردم دقت كنيد . مىبينيد حضرت امام صادق ( ع ) در شرايطى كه تحت فشار حكام ستم كار قرار دارد و در حال تقيه به سر مىبرد و قدرت اجرائى ندارد و بسيارى اوقات تحت مراقبت و محاصره به سر مىبرد براى مسلمانان تكليف معين مىكند و حاكم و قاضى نصب مىفرمايد . آيا اين كار آن حضرت چه معنى دارد ؟ و اصولا بر اين نصب و عزل چه فايده‌اى مترتب است ؟ مردان بزرگ كه داراى سطح فكر وسيعى مىباشند هيچ گاه مايوس نگرديده و به وضع فعلى خود كه در زندان و اسارت به سر مىبرند و معلوم نيست آزاد مىشوند يا نه نمىانديشند و براى پيشبرد هدف خويش در هر شرايط كه باشند طرح نقشه مىكنند تا بعدا اگر توانستند شخصا آن طرح را به مرحلهء اجراء در آورند و اگر خودشان فرصت نيافتند ديگران هر چند بعد از 200 يا 300 سال دنبال اين طرح بروند و اجراء نمايند اساس بسيارى از نهضت هاى بزرگ به همين صورتها بوده است . رئيس جمهور سابق اندونزى . سوكارنو . [1] در زندان داراى اين افكار بوده و نقشه ها كشيده و طرح ها داده كه بعدا به اجرا درآمده است .
امام صادق ( ع ) علاوه از دادن طرح ، نصب هم فرموده‌اند . اين نصب امام ( ع ) اگر براى



[1] احمد سوكارنو ( 1901 - 1970 م ) فرزند يك آموزگار بود . در نوزده سالگى وارد يك كالج فنى هلندى شد و در رشته مهندسى فارغ التحصيل گشت . بر اثر مجاهدات ضد استعمارى خود مدتها در زندان و تبعيد به سر برد . در سال 1945 م . تاسيس حكومت جمهورى اندونزى را اعلام كرد و در 1949 م . رسما به رياست جمهورى كشور خود انتخاب شد . وى يكى از چهره هاى برجسته سياست جهانى و از بنيانگذاران جنبش عدم تعهد بود . او در سال 1967 م . پس از كودتاى نظاميان طرفدار غرب مجبور به استعفا شد . از آثار او كتاب پرچم انقلاب را مىتوان نام برد .

135

نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 135
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست