responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 121


برنامهء خود قرار داده است :
« * ( إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ ) * . . » . [1] اسلام توجه داشته كه بايد اول كار فقراء را اصلاح كرد ، كار بىچاره ها را اصلاح نمود . ليكن نمىگذارند كه عملى شود .
ملت بىچاره در حال فقر و گرسنگى به سر مىبرند و هيئت حاكمهء ايران هر روز آن همه ماليات را از مردم گرفته صرف ولخرجيهاى خود مىكند ، طيارهء فانتوم مىخرد تا نظاميان اسرائيل و عمال آن در كشور ما تعليمات نظامى ببينند اسرائيل كه اكنون با مسلمانها در حال جنگ است و كسانى كه او را تائيد كنند آنان نيز با مسلمانها در حال جنگ مىباشند به طورى پر و بالش در مملكت ما باز شده و به طورى مورد تائيد دستگاه حاكمه قرار گرفته كه نظاميان او براى ديدن تعليمات به كشور ما مىآيند ! مملكت ما پايگاه آنها شده ، بازار ما هم دست آنهاست و اگر به همين وضع باشد و مسلمانان به همين سستى بمانند بازار مسلمين را ساقط خواهند كرد .
وَ لا فى منزلتكم تعملون و لا من عمل فيها ( تُعينُونَ ) . شما از مقام خود استفاده نكرده و كارى انجام نمىدهيد و آن كسى را هم كه به وظيفه عمل مىكند كمك نمىنماييد .
وَ بالادهان و الْمُصانعة عندَ الظلمة تَأْمَنون . كل ذلك مما أمركم الله به من النهى و التناهى و أنتم عنه غافلون .
همت و دل خوشى شما به اينست كه ظالم پشتيبان شما باشد ، براى شما احترام قائل شود ، مثلا أيها الشيخ الكبير بگويد ! ديگر كارى نداريد كه به سر ملت چه مىآيد و دولت چه مىكند .
وَ أَنْتُمْ أعْظَمُ النّاسِ مُصيبَةً لِما غُلِبْتُمْ عَلَيْه مِنْ مَنازِلِ الْعُلَماءِ لَوْ كُنْتُمْ تَسْمَونَ . ذلِكَ بِأَنَّ مَجارِيَ الاْمُورِ وَالأحْكامِ عَلى أيْدِيِ الْعُلَماء بِالله الامَناءِ عَلى حَرامِه وَحَلالِه . فَأَنْتُمُ الْمَسْلُوبُونَ تِلْكَ الْمَنزِلَةِ . امام ( ع ) مىتوانست بگويد حق مرا ربودند شما قيام نكرديد يا حق ائمه را مىبردند شما ساكت نشستيد . ولى . علماء با لله . فرمود كه عبارت از . ربانيون . و پيشوايان است نه اين كه مراد اهل فلسفه و عرفان باشد . عالم با لله . عبارت از كسى است كه عالم به احكام خداست ، و احكام الهى را مىداند و به او روحانى و ربانى گفته مىشود ، البته در صورتى كه روحانيت و توجه به خداى تعالى در او غالب باشد .



[1] توبه / 60 ) .

121

نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 121
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست