responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 115


مىريزند . نفت ما را چند دولت بيگانه پس از استخراج براى خود مىبرند [1] و مقدار ناچيزى هم كه به هيئت حاكمهء همدست خودشان مىدهند از طرق ديگر به جيب خودشان برمىگردد و اندكى كه به صندوق دولت مىريزد خدا مىداند صرف كجا مىشود . اين يك . اكل سحت . و حرامخوارى در مقياس وسيع و در مقياس بين المللى است . منكر . وحشتناك و خطرناكترين منكرات همين است . شما اوضاع جامعه و كارهاى دولت و دستگاهها را دقيقا مطالعه كنيد تا معلوم شود چه . اكل سحت . هاى وحشتناكى صورت مىگيرد . اگر زلزله‌اى در گوشهء كشور رخ دهد يك راه در آمد و حرامخوارى به روى سود جويان حاكم باز مىگردد تا به نام زلزله زدگان جيب خودشان را پر كنند . در قراردادهائى كه حكام ستمگر و ضد ملى با دولتها يا شركتهاى خارجى مىبندند ميليونها از پول ملت را به جيب مىزنند و ميليونها از پول ملت را عايد خارجيان و اربابان خود مىكنند . اينها جريانات سيل آسايى از حرامخوارى است كه پيش چشم ما صورت مىگيرد و هنوز ادامه دارد ، چه در تجارت خارجى و چه در به اصطلاح قراردادهائى كه براى استخراج معادن با بهره بردارى از جنگلها و ساير منابع طبيعى بسته مىشود يا براى كارهاى ساختمانى و راه سازى يا خريد اسلحه از استعمارگران غربى و استعمارگران كمونيست .
ما بايد جلو اين غارتگريها و حرامخوارى ها را بگيريم . همهء مردم موظف به اين كار هستند ، ولى علماى دينى وظيفه شان سنگين تر و مهم تر است . ما بايد پيش از ساير افراد



[1] در سال 1280 ش . قراردادى ميان مظفر الدين شاه قاجار و ويليام فاكس دارسى انگليسى بسته شد و به موجب آن امتياز كشف و استخراج نفت ايران به انگلستان تعلق گرفت . مدت اين قرارداد 60 سال بود و ايران تنها 16 در صد از منافع خالص را مىبرد . در موافقت نامه‌اى كه 32 سال بعد به امضا رسيد مقدار سهم ايران به 20 در صد افزايش يافت . پس از سقوط مصدق ، كنسرسيوم جديدى در سال 1333 ش . تشكيل گرديد . اين كنسرسيوم از شركت نفت ايران و انگليس با 40 در صد سهام ، 5 شركت آمريكايى « اكسون » ، « موبيل » ، « گلف » ، « شورون » و « تگزاكو » با 40 در صد سهام ، شركت هلندى « رويال داچ شل » با 14 در صد سهام و شركت نفت فرانسه با 6 در صد سهام ، به استناد آمار موجود ، از سال 33 تا 57 ، يعنى در مدت 24 سال 800 / 947 / 891 / 205 بشكه نفت خام و 000 / 090 / 212 / 152 / 10 پاى مكعب گاز ايران به جهان غرب صادر گشت . نفت از آغاز تا به امروز ، از انتشارات روابط عمومى و ارشاد وزارت نفت ؛ ظهور و سقوط سلطنت پهلوى ، ج 2 مؤسسه مطالعات و پژوهشهاى سياسى ؛ ايران سراب قدرت ، رابرت گراهام ، ترجمه فيروز فيروزنيا ؛ داستان اوپك ، پىير ترزيان ، ترجمه عبد الرضا غفرانى ؛ نفت ، قدرت و اصول ، مصطفى علم ، ترجمه غلامحسين صالحيار .

115

نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 115
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست