responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 36


ما چاره نداريم جز اين كه دستگاههاى حكومتى فاسد و فاسد كننده را از بين ببريم و هيئتهاى حاكمهء خائن و فاسد و ظالم و جائر را سرنگون كنيم . اين وظيفه‌اى است كه همهء مسلمانان در يكايك كشورهاى اسلامى بايد انجام بدهند ، و انقلاب سياسى اسلامى را به پيروزى برسانند .
لزوم وحدت اسلامى از طرفى ، وطن اسلام را استعمارگران و حكام مستبد و جاه طلب تجزيه كرده‌اند . امت اسلام را از هم جدا كرده و به صورت چندين ملت مجزا در آورده‌اند .
يك زمان هم كه دولت بزرگ عثمانى به وجود آمد ، استعمارگران آن را تجزيه كردند . روسيه و انگليس و اتريش و ساير دولتهاى استعمارى متحد شدند ، و با آن جنگها كردند ، و هر كدام قسمتى از قلمرو آن را به تصرف يا تحت نفوذ خود درآورند . [1] گر چه بيشتر حكام دولت عثمانى لياقت نداشتند ، و بعضى از آنها فاسد بودند و رژيم سلطنتى داشتند ، باز اين خطر براى استعمارگران بود كه افراد صالحى از ميان مردم پيدا شوند ، و به كمك مردم در رأس اين دولت قرار گرفته ، با قدرت و وحدت ملى بساط استعمار را برچينند . به همين علت ، پس از جنگهاى متعدد ، در جنگ بين الملل اول آن را تقسيم كردند كه از قلمرو آن ده تا پانزده مملكت يك وجبى پيدا شد ! هر وجب را دست يك مأمور يا دسته‌اى از مأمورين خود دادند . بعدها بعضى از آنها از دست مأمورين و عمال استعمار بيرون آمده است .
ما براى اين كه وحدت امت اسلام را تأمين كنيم ، براى اين كه وطن اسلام را از تصرف و نفوذ استعمارگران و دولتهاى دست نشاندهء آنها خارج و آزاد كنيم ، راهى نداريم جز اين كه تشكيل حكومت بدهيم . چون به منظور تحقق وحدت و آزادى ملتهاى مسلمان بايستى حكومتهاى ظالم و دست نشانده را سرنگون كنيم ؛ و پس از آن حكومت عادلانهء اسلامى را



[1] انحطاط امپراطورى عثمانى از اوايل قرن نوزدهم آغاز شد . در جنگ اتحاد بالكان كه به عهدنامه لندن ( 1913 م ) انجاميد ، اين دولت تقريباً كليه مستملكات اروپايى خود و درياى اژه را از دست داد . در جريان جنگ جهانى اول و با انعقاد قرارداد لوزان ( 1932 م ) سرزمينهاى عربى شامل عراق ، سوريه ، عربستان ، اردن و فلسطين از تصرف آن خارج شد و تحت قيمومت دول اروپايى درآمد . پس از آن نواحى تركنشين مستقل شد و به كشور تركيهء فعلى محدود گشت .

36

نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 36
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست