responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 150


چه مىباشد ، رسالت و امامت يعنى چه ؟ اصلا اسلام براى چه آمده است و چه مىخواهد ؟ كم كم اسلامى معرفى گردد و إن شاء الله روزى حكومت اسلامى تشكيل شود .
حكومتهاى جائر را براندازيم روابط خود را با مؤسسات دولتى آنها قطع كنيم . با آنها همكارى نكنيم . از هر گونه كارى كه كمك به آنها محسوب مىشود پرهيز كنيم . مؤسسات قضائى ، مالى ، اقتصادى ، فرهنگى و سياسى جديدى به وجود آوريم .
بر انداختن . طاغوت . يعنى قدرتهاى سياسى ناروايى كه در سراسر وطن اسلامى برقرار است وظيفهء ما است . دستگاههاى دولتى جائر و ضد مردم بايد جاى خود را به مؤسسات خدمات عمومى بدهد و طبق قانون اسلام اداره شود و به تدريج حكومت اسلامى مستقر گردد . خداوند متعال در قرآن ، اطاعت از . طاغوت . و قدرتهاى نارواى سياسى را نهى فرموده است ، و مردمان را به قيام بر ضد سلاطين تشويق كرده ، و موسى را به قيام عليه سلاطين واداشته است . روايات بسيارى هست كه در آن مبارزه با ظلمه و كسانى كه در دين تصرف مىكنند تشويق شده است . ائمه عليهم السلام و پيروانشان يعنى شيعه هميشه با حكومتهاى جائر و قدرتهاى سياسى باطل مبارزه داشته‌اند . اين معنى از شرح حال و طرز زندگانى آنان كاملا پيدا است . بسيارى اوقات گرفتار حكام ظلم و جور بوده‌اند و در حال شدت تقيه و خوف به سر مىبرده‌اند البته خوف از براى مذهب داشتند نه براى خودشان و اين مطلب در بررسى روايات هميشه مورد نظر است . حكام جور هم هميشه از ائمه ( ع ) وحشت داشتند . آنها مىدانستند كه اگر به ائمه عليهم السلام فرصت بدهند قيام خواهند كرد . اين كه مىبينيد . هارون . حضرت موسى بن جعفر ( ع ) را مىگيرد و چندين سال حبس مىكند يا . مامون . [1] حضرت رضا ( ع ) را به مرو مىبرد و تحت الحفظ نگه مىدارد و سرانجام مسموم مىكند [2] نه از اين جهت است كه سيد و اولاد پيغمبرند و اينها با پيغمبر ( ص ) مخالفند ؛



[1] عبد الله مامون ( 170 - 218 ه . ق . ) فرزند هارون الرشيد و هفتمين خليفه عباسى .
[2] الارشاد ، ص 290 - 295 ؛ تاريخ يعقوبى ، ج 2 ، ص 146 و 149 ؛ مروج الذهب ، ج 3 ، ص 440 - 441 .

150

نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 150
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست