responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 54


محتمل است كه مراد اين باشد كه حسابش را نگاه دارى و در تزايد باشى مثلا اگر حساب كنى كه در اين شب بيست طواف كردى اگر شب ديگر توانى بر آن بيفزاى چون در حديث است كه هر كه دو روز أو مساويست مغبونست تا به مرتبه كه بالاتر ممكن نباشد بعد از آن شروع كنى در زيادتى بحسب كيفيت و هر گاه حساب را نگاهدارى مىدانى چه كرده و اگر حساب نگاه ندارى نفس و شيطان يكى را دو و سه حساب مىكنند فايده ديگر آنست كه توانى كه وتر طواف كنى چنان كه گذشت در اخبار كه خداوند عالميان وتر است و دوست مىدارد وتر را كه طاق باشد مثل يك و سه و پنج و هفت و نه و آن كه حضرت ده طواف مىفرمودند دور نيست كه از جهة بيان جواز باشد و مستحب است كه چنان نشود كه اين كس را ملال حاصل شود چنان كه در صحيحه مرسله ابن أبي عمير منقولست كه حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه فرمودند كه ترك كن طواف را در حالتي كه ذوق كردن داشته باشى يعنى وقتي ترك مكن كه دل گير شده باشى و تنگ آمده باشى كه عاقبت بالكلية ترك كنى ( و روى صفوان عن عبد الحميد بن سعد قال سألت أبا إبراهيم صلوات الله عليه عن باب الصّفا و قلت انّ أصحابنا قد اختلفوا فيه فبعضهم يقول الَّذى يلي السّقاية و بعضهم يقول الَّذى يستقبل الحجر الأسود فقال هو الَّذى يستقبل الحجر و الَّذى يلي السّقاية محدث صنعه داود و فتحه داود ) ( 1 ) و كالصحيح منقول است از عبد الحميد بن سعيد يا سعيد و جهالت هر دو ضرر ندارد چون صحيح است از صفوان به هيجده سند و صفوان از أهل اجماع است كه گفت سؤال كردم از حضرت امام موسى كاظم صلوات الله عليه از باب صفا كه سنت است كه چون متوجه سعى شوند از باب صفا

54

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 54
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست