responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 52


باشد چون هشت ركعت است از جهة چهار طواف و ممكن است كه جنس دو ركعت را فرموده باشد و ظاهر مىشود كه نشسته خوب نباشد به آن كه حرام باشد يا مكروه باشد و ظاهرا آن كه چون راوي قياس اين نافله را به نافله شب كرد حضرت فرمود ده باشد كه اگر قياس توان كرد اين قياس انسب است يا آن كه قياس در شرع نمىباشد و در چنين صورتي احتمال اين معنى هست شايد علَّت قيام و عدم جلوس اين باشد يا بحسب واقع ممكن است كه آن چه فرموده باشند علت باشد و بيان اين باشد كه شما غلط مىكنيد چون علَّت را نمىدانيد و الله تعالى يعلم ( و روى عليّ بن أبي حمزة عن أبي الحسن صلوات الله عليه انّه سئل عن رجل سها ان يطوف بالبيت حتّى يرجع إلى أهله فقال إذا كان على وجه الجهالة أعاد الحجّ و عليه بدنة ) ( 1 ) و منقولست در موثق از على كه از حضرت امام موسى كاظم صلوات الله عليه سؤال كردند از شخصي كه فراموش كند كه طواف خانه را به جا آورد تا به خانه خود برگردد حضرت فرمودند كه مطلوب از حج طواف خانه است مستبعد است كه كسى فراموش كند مطلوب خود را بلى ممكن است كه جاهل مسأله باشد و هر گاه به سبب جهل چنين كارى كند مىبايد كه حجرا اعاده كند و شترى بكشد و شتر را از جهة وطى بزن مىدهد و دور نيست كه شتر را به سبب تقصيرش بايد داد كه آن چه مقصود بالذات حج است كه طوافست ندانسته است ، و به همين مضمونست صحيحه علي بن يقطين از آن حضرت صلوات الله عليه اما اگر فراموش كرده باشد و به خانه خود آمده باشد و جماع كرده باشد هديى مىفرستد و نيز شخصي را نايب مىكند كه بدل از أو طواف كند چنان كه دلالت دارد بر آن صحيحه علي بن جعفر از

52

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 52
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست