نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 8 صفحه : 473
صادق صلوات الله عليه از حاجيان كه ابتدأ مىكنند به مدينه مشرفه أفضل است يا به مكة معظمه حضرت فرمودند كه به مدينه مشرفه و مذكور شد كه حديث زراره أصلا تعارض ندارد ، و ثمّ از جهة ترتيب زماني نيست بلكه ترتيب بر عكس است و مقصود بالذات عرض ولايت و نصرتست و حديث سدير به اين معنى اقربست و عمده تعارض ميان اين حديثست و حديث برقى و چه نسبت است برقى را با صفوان ، مع هذا ممكن است كه در آن وقت شايع بوده باشد ابتداى از مكة و خلاف شايع سبب هلاك باشد ، و عمده آنست كه وقت برگشتن خاطر جمعتر است و مسايل كه دأب ايشان بود كه مىپرسيدند سهلتر بود ، و أكثر أوقات سبب ماندن مىشد كه كل سال در خدمت أئمة باشند ، و يا آن كه از حيثيت ابتدأ مدينه بهتر باشد ، و به سبب عوارض مكة يا رعايت آداب چون حضرات رعايت آداب مىفرمودند خصوصا با جمعى كه ادراك عالي و اعتقاد كامل نداشتند كعبه را بر خود مقدم مىداشتند ، و با خواص مىفرمودند كه مؤمن نزد حق سبحانه و تعالى اشرف از كعبه است و همه وجوه محتمل است اما وجه آخر اظهر است چنان كه أحاديث بسيار وارد است كه ما ماموريم كه با مردمان به قدر عقول ايشان سخن گوييم و از اين جهة است اختلاف روايات در فضائل اعمال چنان كه گذشت و خواهد آمد الصلاة في مسجد غدير خمّ ( فإذا انتهيت إلى مسجد غدير خمّ فأدخله و صلّ فيه ما بدا لك فانّ أحمد بن محمّد بن أبي نصر روى عن ابان عن أبي عبد الله صلوات الله ) *
473
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 8 صفحه : 473