responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 422


الشّمس يوم عرفة فاقطع التّلبية و اغتسل و صلّ بها الظَّهر و العصر بأذان واحد و إقامتين و انّما تتعجّل في الصّلاة و تجمع بينهما لتفرغ للدّعاء فانّه يوم دعاء و مسألة ثمّ ائت الموقف و عليك السّكينة و الوقار وقف بسفح الجبل في ميسرته و ادع بدعاء الموقف و ادع لأبويك كثيرا و استوهبهما من ربّك عزّ و جلّ و لا تقف الَّا و أنت على طهر و قد اغتسلت و لا تفض منها حتّى تغيب الشّمس فانّك ان أفضت قبل غروبها لزمك دم شاة ) ( 1 ) پس چون به عرفات رسى خيمه خود را در نمره بزن كه از حدود عرفاتست و از عرفات نيست و آن نزديكست به مسجدى كه در آنجا واقع است و حضرت سيد المرسلين صلى الله عليه و آله در آنجا نماز ظهر و عصر را به جا آوردند و خطبه ثقلين را خواندند . و أكثر اينها مذكور است در صحيحه معاوية در كيفيت حج آن حضرت ، و در باب اقسام حج گذشت و اين عبارات در صحيحه ديگر از ابن عمار منقولست كه حضرت سيد المرسلين صلى الله عليه و آله خيمه و قبه خود را در نمره زدند ، پس چون أول ظهر داخل شود در روز عرفه ديگر تلبيه مگو چنان كه در أحاديث صحيحه وارد شده است و غسل روز عرفه و غسل وقوف را بكن . و ظاهر آنست كه يك غسل از جهة هر دو كافى باشد و نماز ظهر و عصر را به يك اذان و دو اقامه به جا آور به آن كه از جهة ظهر در أول [ اذان ] و أقامت بگو و نماز ظهر را بكن و بعد از آن أقامت از جهة نماز عصر بگو و عصر را واقع ساز . و چرا تعجيل مىكنند نماز را يعنى نماز عصر را چنان كه در عبارت صحيحه و انما تعجّل العصر است و غرض اين است كه در بسيار جائى كه جمع مىكنند ظهر را تأخير مىكنند و عصر را تعجيل و اين خانه چنين است زيرا كه مقصود از جمع اين است كه هر

422

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 422
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست