responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 298


و كالصحيح منقولست از يونس كه گفت عرض نمودم به حضرت امام موسى كاظم صلوات الله عليه كه أهل مكة گاو را ذبح نمىكنند و نحر مىكنند حضرت فرمودند كه حق سبحانه و تعالى در قرآن مجيد فرموده است * ( فَذَبَحُوها وَما كادُوا يَفْعَلُونَ ) * يعنى بنى اسرائيليان گاو را كشتند و نزديك بود كه نكشند پس فرمودند كه هر گاوى را كه نحر كنند مذكى نيست بلكه ميته است و در آية ذكر فرمودن كناية نيز هست كه أهل مكة مىكشند و نمىكشند بلكه ميته است و بعد از اين خواهد آمد در صيد و ذبايح < صفحة فارغة > [ دعاى هنگام ذبح ] < / صفحة فارغة > ( و روى الحلبيّ عنه صلوات الله عليه انّه قال لا يذبح لك اليهوديّ و لا النّصرانيّ اضحيّتك و ان كانت امرأة فلتذبح لنفسها و تستقبل القبلة و تقول وجّهت وجهي للَّذي فطر السّماوات و الأرض حنيفا مسلما اللَّهمّ منك و لك ) ( 1 ) و بده سند صحيح منقولست از حلبى و به هيجده سند صحيح از أبو بصير منقول است كه حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه فرمودند كه يهودي و نصراني و مجوسي قرباني ترا نكشند ، و اگر زنى خواهد كه قرباني كند قرباني خود را مىتواند گشت بلكه سنت است كه خود بكشد اگر تواند و اگر نه دست بر بالاى دست ذابح گذارد اگر محرمش باشد و الا از فوق جامه و تستقبل ممكن است كه مراد اين باشد كه زن رو به قبله مىكند و اظهر آنست كه حضرت خطاب به راوي فرموده‌اند كه رو به قبله مىكنى و در أكثر أحاديث اين باب لفظ - به - هست يعنى روى ذبيحه را به قبله مىكنى يعنى مذبح را و منافاة نيست ميان هر دو به آن كه هر دو مطلوب باشد و اين آية را مىخوانى تا حنيفا چنان كه در كافى است و تا مسلما چنان كه در اينجاست و ممكن است كه مراد إلى اخرها باشد چنان كه در روايات ديگر

298

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 298
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست