نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 8 صفحه : 257
فرمودند كه ايّام نحر در منى سه روز است يعنى بعد از عيد پس كسى كه خواهد كه روزه بگيرد روزه نگيرد تا سه روز بگذرد ، و ممكن است كه مراد از سه روز عيد و دو روز بعد از آن باشد چون ممكن است كه از منى در نفر أول كوچ كند چنان كه أحاديث صحيحه بر اين مضمون وارد شده است و نحر در شهرهاى ديگر يك روز است پس كسى كه خواهد روزه بگيرد روز بعد از عيد روزه مىتواند گرفت . و در روايتي وارد شده است و آن روايت روايت موثق غياثست از حضرت أمير المؤمنين صلوات الله عليه كه أضحى سه روز است و اوّلش أفضل است و اين حديث آن تاويلى است كه الحال كرده شد از جهة قرباني در شهرها و احتياج به تأويل خلاف ظاهر سابق نيست و الله تعالى يعلم و مؤيد اين معنى است حسنه كالصحيحه محمد بن مسلم كه حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه فرمودند كه أضحى دو روز است بعد از عيد و در شهرهاى ديگر يك روز است به آن كه أفضل آنست كه در منى بروز سيم نيندازد و در شهرهاى ديگر بروز دويم و سيم نيندازد و بمعنى سابق نيز حمل مىتوان كرد و به آن كه روز سيم در منى نباشد
257
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 8 صفحه : 257