responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 256


و تصديق ذلك ما رواه سيف بن عميرة عن منصور بن حازم عن أبي عبد الله صلوات الله عليه قال سمعته يقول النّحر بمنى ثلاثة ايّام فمن أراد الصّوم لم يصم حتّى تمضى الثّلاثة الايّام و النّحر بالأمصار يوم فمن أراد ان يصوم صام من الغد . ) * و روى انّ الأضحى ثلاثة ايّام و أفضلها أوّلها ) ( 1 ) و مرويست به أسانيد صحيحه از فضاله و صفوان و ابن أبي عمير از كليب ممدوح به مدايحى چند از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه كه كم از توثيق ابن غضايرى نيست كه گفت از آن حضرت صلوات الله عليه سؤال كردم از كشتن شتر يا ذبيحه حضرت فرمودند كه امّا در منى پس سه روز است و اما در شهرهاى ديگر يك روز است .
صدوق جمع كرده است ميان اين دو حديث و گفته است كه هر دو متفقند و مختلف نيستند زيرا كه حديث عمار در كشتن گاو و گوسفند و شتر است كه در منى در عيد و ايّام تشريق مىتوان گشت ، و حديث كليب همين از جهة روزه است و بس يعنى روزه در منى سه روز حرام است و در شهرهاى ديگر يك روز حرامست .
اگر چه خلاف ظاهر هست چون در معنى چهار روز روزه حرام است و آن عيد و ايّام تشريق است پس اگر حمل كنيم هر سه روز ايّام تشريق در شهرها هيچ حرام نيست چون در أول روز عيد را بظهور گذاشته‌اند مىبايست در بلدان نيز بظهور گذراند و مىتوان حمل كردن كه در منى هر سه روز خوبست و در شهرهاى ديگر روز عيد كامل است هر چند در روز ديگر نيز جايز است ، و ليكن تأويل صدوق به سبب حديثي است صحيح از سيف از منصور كه گفت از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه شنيدم كه

256

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 256
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست