responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 238


اينست كه هر كه تعجيل كند در دو روز بر أو گناهى نيست ، و كسى كه تأخير كرد بر أو گناهى نيست كسى را كه تقوى ورزد . يعنى اجتناب كند از صيد كردن تا آن كه أهل منى كوچ كنند در نفر دويم و اين عبارت دو احتمال دارد يكى آن كه تخيير نسبت به كسى است كه اجتناب كرده باشد و بعد از اين نيز اجتناب كند از صيد اگر در نفر أول كوچ كند تا شبيه باشد با جمعى كه در منى مانده‌اند از جهة نفر دويم بنا بر آن چه مشهور است بين الأصحاب و اظهر بحسب عبارت آنست كه اگر در نفر أول كوچ كند يا در نفر دويم بر أو گناهى نمىماند هر گاه بپرهيزد از صيد روز سيزدهم هر چند بر أو حلال شده باشد صيد احرامى ، و اگر تواند كه از حرم بيرون رود و صيد كند ، و ليكن اگر نكند گناهانش آمرزيده مىشود و معاني ديگر بعضي گذشت و بعضي را مىگويد در اين باب ( و في رواية ابن محبوب عن أبي جعفر الأحول عن سلام بن المستنير عن أبي جعفر صلوات الله عليه انّه قال لمن اتّقى الرّفث و الفسوق و الجدال و ما حرّم الله عليه في احرامه ) ( 1 ) و در روايت ابن محبوب بطرق صحيحه از محمد بن علي بن نعمان مؤمن الطاق ثقة از سلام بن مستنير ، و شيخ أو را در رجال حضرت سيد الساجدين و صادقين ذكر كرده است و مدح و جرحى ذكر نكرده است و اين جهالت مضر نيست چون صحيح است از ابن محبوب كه حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه فرمودند در تفسير * ( لِمَنِ اتَّقى ) * يعنى گناهى بر أو نيست اگر در حال احرام اجتناب نموده است از محرمات احرام از جماع و دروغ و لا و الله و بلى و الله و باقي چيزهائى را كه حرام است در احرام و قريب به اين گذشته به أسانيد صحيحه از محمد بن مسلم و حلبى و ليكن سه أول را ذكر

238

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 238
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست